ANNONSE

Amazon hanket inn nærmere en tredjedel av den globale julehandelen

Andy Jassy, CEO i Amazon // Foto: Amazon
Raske leveringer sikret at kunder tok julehandelen hos Amazon de siste ukene før jul.
Linn Adine Andersen

Innen vi bladde om i kalenderen og rundet av 2023 rakk netthandelsgiganten Amazon å befeste sin posisjon i den globale netthandelsverden.

Ifølge pakkesporings-appen Route, som håndterte 55 millioner ordre i julesesongen, skal Amazon ha stått for 29 prosent av de globale ordrevolumet de siste to ukene før jul. Dette skriver Bloomberg.

ANNONSE

Ordrevolumet er en økning fra 21 prosent under Thanksgiving og Black Week. Årsaken til økningen skal være deres investeringer i raske leveringer, hvilket gjorde å netthandle hos nettopp Amazon attraktivt de siste dagene før julaften.

Det er et ganske sterkt skifte i hvordan forbrukerne handler. Den høyeste prioriteringen i dagene før jul er å få pakken sin i tide, og når Amazon sier at det vil ta to dager, så tar det bare to dager. Det er en kombinasjon av hastighet og tillit, kommenterer Michael Yamartino, administrerende direktør i Route.

Sikter mot en dobling de kommende årene

Amazon-sjefen Andy Jassy skal ha løftet raske leveranser som nøkkelen til suksess og et viktig konkurransefortrinn. Han mener forbrukere er mer kjøpevillige dersom de ser at de kan få bestillingen raskt hjem.

Mens Amazon leverer én av fire bestillinger i USA samme dag, og inntil 70 prosent av alle Prime-ordre i USA innen to dager, leverer de mindre konkurrentene Temu, Shein og Tiktok sine ordre i løpet av en uke eller mer i samme område.

I juli annonserte netthandelsgiganten at de planlegger å doble antallet distribusjonssentre som sørger for samme dag-leveringer i årene som kommer. I dag teller Amazon mer enn 50 slike distribusjonssentre i USA, i områdene San Francisco Bay Area, Seattle, Miami, Boston og andre metropolområder.

Del artikkel: