Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Amazon har lansert i Norden: “Blir en tsunami”

Kaare Øystein Trædal, daglig leder i TRY Pearl.
Foto: TRY Pearl
therese.karlsrud.haugen

"De som ikke har forberedt seg nå har veldig veldig dårlig tid"

ANNONSE

Fra i dag kan svenskene handle på Amazon.se, som gikk live i natt. Dette er den amerikanske nettgigantens første og eneste nordiske nettside, men mye tyder på at lanseringen også er et steg inn i resten av Norden. 

Kaare Øystein Trædal, som er daglig leder i det nyetablerte techselskapet TRY Pearl, mener at norske nettbutikker bør tenke at Amazon kan komme til Norge allerede i morgen. 

Det er ingen som vet når Amazon kommer til Norge. Mye handler om logistikk, men innen 6 måneder tror jeg er realistisk, men det kan også skje før nå som korona igjen presser enda mer handel online og julehandelen sannsynligvis kommer til å tredobles. Jeg tror uansett at det er det riktige mindsettet å ha at de kan komme i morgen. Nå kommer det til å gå fort, sier Kaare Øystein Trædal, til Ehandel.

TRY Pearl ble dannet av reklamebyrået TRY og IT-selskapet Pearl Group i april i år, og teller allerede 33 ansatte. De siste månedene har selskapet ansatt dobbelt så raskt som planlagt, etter stor bevegelse og økt etterspørsel i markedet. 

Gjennom rådgivning er planen å hjelpe nettbutikker til gode kundeopplevelser og effektiv markedsføring. 

Corona og Amazon blir en tsunami for netthandelen som kommer til å endre mye svært fort. De som ikke har forberedt seg nå har veldig veldig dårlig tid, understreker Trædal.

LES OGSÅ: Try Pearl vokser: "Har funnet en sweetspot i markedet"

Hvordan forberede seg?

Amazons Norden-lansering kommer samtidig med ytterligere innføringer av coronatiltak i både Norge og Sverige. Trædal mener at Amazons etablering i resten av Norden kan ha blitt fremskyndet av bykset i digitaliseringen de siste månedene. Så - hva må norsk netthandel gjøre nå?

Norske netthandelsaktører bør se på verdiforslaget Amazon tilbyr kundene i Sverige, og jobbe mot å tilby tilsvarende eller bedre i Norge. I tillegg er man nødt til å jobbe mot å ha de best mulig kundeopplevelsene. Man er avhengig av å behandle kundene som individer og tilby relevant informasjon i rett kanal til rett tid. For mange kan dette bety en helt ny måte å jobbe på innen netthandel og dette fordrer investeringer i teknologi som setter kunden i fokus, sier han og legger til:

Ingenting av dette er mulig uten rikelig med data på kundene. Nettbutikker uten lojalitetskonsepter burde etablere dette, og dersom man vet at systemene for å supportere dette burde endres eller forbedres de neste tre årene så burde man fremskynde implementeringen.

LES OGSÅ: Nettbutikkene avslører: Dette tenker de om å selge på Amazon

Mange nettbutikker står ovenfor årets viktigste sesong og mye tyder på at mange vil slå nye salgsrekorder.

Trædal håper nettbutikkene benytter sjansen til å fokusere på å skaffe nye kunder og bygge lojalitet, som også varer i lang tid etter høysesongen. 

Når man konkurrerer med en aktør som Amazon så er man avhengig å bygge relevans og preferanse hos hver individuelle kunde i tiden frem til salget starter. Kombinerer man dette sammen med nye datadrevne måter å jobbe på, kartlegging av kundereiser, investeringer i teknologi og beslutningstaking som setter kunden i fokus så stiller man sterkt.

“Vil redusere behovet for fysiske butikker”

I tillegg til at handelen er i stor endring tror Trædal at Amazon-etableringen også vil påvirke andre ting. 

Det er på mange måter litt befriende at Amazon endelig er på plass. Vi ser på denne etableringen som en motivasjon for utvikling og noe som bare vil bety at e-handel får et større fokus på brukeropplevelse og teknologi enn noen gang tidligere.

Amazon sin inntreden øker forventningene til kundeopplevelser hos alle. De setter en helt ny standard på utvalg, kundeopplevelser og kjøpsopplevelser. Det kommer til å endre mye innen handel, men det kommer også til å skape endringer andre steder, f. eks. på utleiepriser innen eiendom. Nå har corona ført til at folk har lært seg å bruke hjemmekontor og netthandel, og Amazon kommer til å redusere behovet for fysiske butikker. Så dette kommer til å endre mer enn selve handelen, avslutter Trædal.

LES OGSÅ: Amazonekspert: Derfor er nordisk lansering gode nyheter

Del artikkel: