Den amerikanske nettgiganten klages inn av Forbrukerrådet til Forbrukertilsynet for brudd på markedsføringsloven. Årsaken er at abonnementtjenesten Amazon Prime oppleves som vanskelig å kansellere.
Amazon Prime gir rabatt ved kjøp og tilgang til andre tjenester fra Amazon, som blant annet streaming av film og serier.
Forbrukerrådet mener nå at selskapet tvinger brukerne gjennom en rekke steg og forvirrer bevisst med tekst og design, for å gjøre det så vanskelig som mulig å avslutte abonnementet på Amazon Prime.
Det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at aktører som Amazon gjør alt i sin makt for at brukerne skal fortsette å betale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket, i en kommentar, og legger til:
Praksisen med å manipulere oss til å gjøre valg som gagner selskapet er dessverre svært utbredt, og noe som ofte møter oss når vi for eksempel bestiller hotell, blir bedt om å dele personinformasjon eller ønsker refusjon når flyet ikke går. Dette bryter ikke bare med brukernes forventninger, men er også etter vår mening i strid med både norsk og europeisk lovgivning.
16 forbrukerorganisasjoner i Europa og i USA går også i dag til aksjon mot Amazon på bakgrunn av Forbrukerrådets rapport og ber sine tilsyn se nærmere på problematikken.
Selskaper som Amazon spekulerer opplagt i at kunder skal gi opp kanselleringen, enten ved å gjentakende advare mot fordelene som forsvinner, eller ved å gjøre prosessen så vanskelig at brukerne til slutt gir opp.
Dersom Forbrukertilsynet er enige i saken, kan det føre til at selskapet må gjøre det enklere for brukere å utføre de valgene de ønsker, også utover det å avslutte et abonnement.