ANNONSE

Amazon kopierer TikTok – satsar på interessebasert shopping

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

"Innhold laget av influensere".

ANNONSE

Netthandelen Amazon liker å kopiere nye funksjoner og legge dem til i mobilappen. Nå har de blitt inspireret av det populære sosiale nettverket TikTok.

Amazon har lansert en ny seksjon i sin app, og som vanlige ruller de den ut i USA først.

Den nye avdelingen får en helt egen plass, og klikker man på den så får man et antall interesseområder, for eksempel camping, planter og kaffe.

Det handler altså om en like smart algoritme som hos TikTok, hvor den automatisk lærer seg hva brukerne liker. Men Amazon melder at flyten selvfølgelig justeres etter hva brukeren liker i den.

"Lett å utforske"

Når du har valgt dine interesseområder, blir du imidlertid møtt av en TikTok-lignende flyt, hvor du blar gjennom produktinformasjon i stedet for å surfe rundt på vanlig måte.

Den nye funksjonen går under navnet Inspire, og ønsker dermed å inspirere til kjøp, noe som selvsagt er en trend innen netthandel.

Inspire ble designet for å gjøre det enkelt å utforske nye produkter, oppdage ideer og sømløst handle innhold skapt av andre kunder, influensere og merkevarer de elsker, skriver Amazon.

Innholdet kommer fra flere kilder, og en av disse er Amazons «Influencer Program». Et program for influensere som hjelper dem med å sette opp en butikk på Amazon, og legge ut ulike typer innhold som direktesendinger, bilder og videoer. Innholdet i Inspire kan selvsagt også komme fra registrerte merkevarer som selv lager inspirerende innhold rundt produktene sine.

Del artikkel: