Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Amazonekspert: Derfor er Nordisk lansering gode nyheter

Ina Iversen, Head of eCommerce hos Omnicom Media Group i Norge.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det er spesielt tre punkter netthandelsaktører bør forberede seg på.

ANNONSE

Det er flere som har ventet på Amazons lansering i Norden, og med Sverige som førstemann ut er det nok ikke lenge til vi ser en lansering også her i Norge. Ina Iversen, Head of eCommerce hos Omnicom Media Group i Norge, forteller at de tror Amazon vil gjøre enorm suksess i Norden. 

Amazon har hatt en enorm global tilvekst under Covid-19, og jeg er sikker på at det kommer til å fortsette den veien. Det er mange spekulasjoner på hvordan norske handelsaktører bør forberede seg på dette. Etter hvert som flere og flere forbrukere over hele verden vender seg til netthandel, vil dette området være i aktiv utvikling, forteller Iversen til Ehandel.

Iversen har jobbet over 10 år i bransjen, og leder nå OMG Transact i Norge. Her er hovedfokuset er å forbedre brukervennlighet og øke salg for nye og eksisterende netthandelskunder, samt hjelpe kundene sine for å lykkes med lanseringen av sine bedrifter på Amazon. I London har Iversen jobbet mye med Amazon på et globalt nivå, og etter fem år i Sverige tror hun også at det svenske markedet er klar for Amazon-lansering.

Amazon har hittil lansert i 14 markeder, og vi forventer nå lansering i de Nordiske markedene. Lærdom fra andre markeder antyder at lanseringen vil endre netthandelen slik vi kjenner den i dag. Selv om det ikke er et fasitsvar på hvordan lanseringen kommer til å påvirke det norske netthandelsmarkedet, er det tre viktige områder netthandelsaktører bør forberede seg på, sier Iversen.

LES OGSÅ: Virke om Amazons inntreden i Norden: "Man må se mulighetene det representerer"

De tre områdene dreier seg om vekst i netthandelen, tydelige endringer i kundenes forventninger samt økt annonseringsaktivitet på nett. Iversen forteller at Amazon er en av de viktigste årsakene til at fysiske butikker har redusert salg, noe som igjen fører til et større antall fysiske butikker som går over til nettbutikk.

Vi har sett at antall mennesker som handler på nett har økt etter at Amazon har lansert i andre markeder. Dette er positive nyheter for netthandelsaktører, ettersom de har muligheten til å nå ut til en ny og større gruppe netthandlere, sier Iversen.

En del av Amazons identitet er å gjøre kundeopplevelsen så enkel som mulig. Dette vil endre kundenes forventninger til alle netthandelsaktører, og setter krav til at for eksempel kasseopplevelsen er så enkel og rask som mulig. Iversen understreker at aktører som ikke kan levere samme bekvemmelighetsstandard som Amazon vil slite med å møte kundenes forventninger.

LES OGSÅ: Stormberg om Amazon-etableringen

 Som følge av de økte forventningene og veksten i netthandel vil det kreves endringer rundt annonseringsaktiviteter på nett, mener Iversen. Ikke minst vil Amazon nå kunne tilby en rekke nye annonseringsmuligheter for aktørene, men i og med at veksten i netthandel kommer til å øke, er det viktig å øke synligheten i de andre kanalene i tillegg.

Timingen er perfekt for å utvide til både eksisterende og nye markedsføringskanaler og -formater for å kunne sikre at du når din målgruppe, avslutter Iversen.

Del artikkel: