I et forsøk på lokke til seg flere luksusmerker lanserte Amazon avdelingen "Luxury Stores" i fjor. En avdeling, som til å begynne med fantes i Amazons app og skulle gi en mer luksuriøs shoppingopplevelse, der merkevarene får sette sin individuelle touch på sortimentet. Dette er ofte er et krav fra luksusmerkene.
Det vil si at det er små butikker i butikken, der luksumerkene kan nå ut til Amazons kunder. Produktene sendes også ut direkte fra merkevaren, slik at de har full kontroll over opplevelsen.
Som regel innledes nye satsinger i USA, og der har Luxury Stores vært siden september i fjor. Nå rapporterer dog motenettstedet WWD at konseptet er på vei til Europa.
I følge kildene skal Amazons luksusbutikk lanseres i Europa allerede i november. Amazon skal ha valgt å ikke kommentere opplysningene. WWD antyder samtidig at den kommende lanseringen kan være et svar på Zalandos samarbeid med luksusmerker i Europa.
Luxury Stores selger i dag produkter fra merkevarer som Oscar de la Renta, Mark Cross, Christopher Kane, La Perla, Deveaux, Mira Mikati og Boglioli. I følge WWD har Amazon ikke lykkes med å lokke til seg de ordentlig store selskapene til sin satsing.