ANNONSE

Amazons nye trekk: Gir butikker tilgang til avansert annonseteknologi

Stockbilde
Mindre og mellomstore.
Redaksjonen

Amazon utvider sin annonsevirksomhet og tilbyr nå sin annonseteknologi til andre e-handlere.

Amazon har bygget opp en annonsevirksomhet verdt 50 milliarder dollar ved å selge sponsede plasseringer på sin egen plattform. Nå tar selskapet neste steg og lanserer «Amazon Retail Ad Service». Denne nye tjenesten gjør det mulig for andre butikker å bruke Amazons verktøy for å selge produktannonser på sine egne nettsteder.

Tjenesten bygger på Amazon Web Services og tilbyr samme annonseteknologi og maskinlæringsmodeller som Amazon bruker for sine egne annonsører. Annonsene kan vises på butikkenes nettsteder, for eksempel i søkeresultater eller på produktsider.

Amazon kommer nå til å konkurrere direkte med etablerte aktører innen detaljhandelsannonsering, blant annet pekes selskapet Criteo ut.

Tidlige brukere av den nye tjenesten inkluderer e-handlerne Oriental Trading Company, iHerb og Weee!, noe som tyder på at Amazon innledningsvis retter seg mot mindre og mellomstore butikker.

Butikkene kan integreres med Amazons annonsekonsoll og API-partnere, noe som gjør det mulig for Amazons annonsører å vise annonser på andre butikkers plattformer. Annonsørene kan også håndtere kampanjer over flere butikker, noe som sies å være et vanlig ønske blant annonsører innen detaljhandelsmedia. Det er også mulighet for å tilpasse hva som skjer etter at en bruker har klikket på en annonse.

Tjenesten beskrives som en måte å gjøre detaljhandelsmedianettverk (RMN) tilgjengelig for et bredere publikum.

Del artikkel: