ANNONSE

Amoks hengekøye-triumf vedvarer – omsetter for 30 millioner

Steinar Bukve Witsø i Amoks Draumr-hengekøye.
Foto: Amok
Linn Adine Andersen

"Vårt mål er å lage verdens beste hengekøyer"

ANNONSE

Nettsuksessen Amok Equipment kan se tilbake på nok et vellykket år i det vi straks runder av 2021. Selskapets hengekøye-salg fortsetter å øke i både inn- og utland, men fremover til det satses ytterligere på det internasjonale markedet.

Selskapets omsetning landet på rundt 30 millioner kroner i 2020 – med et driftsresultat på hele 9 millioner kroner. Dette ser ut til å bli en gjenganger i år, hvilket gründeren Steinar Bukve Witsø er godt fornøyd med.

Suksessoppskriften handler selvfølgelig mye om våre unike produkter, men også at vi har flinke ansatte og våger å være oss selv i vår markedskommunikasjon, forteller Witsø i en pressemelding. 

Spesielt er Amok kjent for sine hengekøyer ved navn Draumr, men i nettbutikken finner man flere produkter som hører til i oppskriften på en vellykket overnatting mellom trærne i skogen, som liggeunderlag og tarper av ulike varianter.

Amok har dessuten valgt å holde salget av produktene til egne kanaler, da større sportskjeder og markedsplasser ikke tilfredsstiller gründerens krav.

Vi har et visuelt produkt som er lett å selge inn til butikker, men som liten merkevare får vi lite hylleplass og de ansatte vet for lite om våre produkter. Det gjør at salget ut av butikk går for tregt. Det hjelper ikke å selge inn produktene til kjedene om det ikke går ut til forbrukerne, forklarer Witsø, og uttaler videre: 

Vi har et datterselskap i USA, der de solgte via Amazon, men det vi opplevde der er at våre unike produkter ikke passet helt. Hvis man besøker våre nettsider, vil man forstå hvorfor. Når kunden handler Amok-produkter, er det en del spesialtilpasninger man må ta stilling til som ikke er så lett å formidle på en forståelig måte på en stor ekstern markedsplass. 

Før pandemiens inntog fordelte salget seg 40 prosent i Norge og de resterende 60 prosent i land som Sverige, USA, Canada og Tyskland. Nå er det motsatt. Salget i Norge øker, og fremover vil det fokuseres mer på det internasjonale markedet.

Salget i Norge har vokst raskt de siste årene. Nå ønsker vi å løfte våre internasjonale satsing opp på samme nivå. I første omgang vil vi satse mer på Sverige og tysktalende land, sier Witsø.

LES OGSÅ: Nordmenn går amok – hengekøye-gründere opplever 400 prosent vekst

Lever av kundenes ønsker og behov

Bak idéen står Jonas Haug, som sammen med Witsø startet prosjektet tilbake i 2013. Hengekøyene er kåret til best i test hos både Tv2 og Tek.no, og i produktutviklingen veier kundenes tilbakemeldinger tungt.

Vårt mål er å lage verdens beste hengekøyer. Et godt samspill med kundene har derfor alltid vært viktig for oss. Kundene er jo våre fremste produkteksperter, sier gründeren.

Med hjelp av det norske selskapet Lipscore høster Amok produktanmeldelser til sin Shopify-baserte nettbutikk. I tillegg brukes mye tid på sosiale medier i jakten på ny kundeinnsikt om både hengekøyer og Amok.

Tilbakemeldinger fra brukerne er alfa og omega. Kundenes ønsker og behov er det vi lever av. Vi bruker kundeinnsikten i videreutvikling av både produkter og selve nettbutikken, sier Witsø.

Del artikkel: