Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Anbefaler å starte forberedelser til Black Friday nå

iStock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Slik blir du klar til Black Friday.

ANNONSE

Det er i underkant av et halvt år til salgsfenomenet Black Friday braker løs, men allerede nå anbefaler Bring at nettbutikkene starter forberedelsene.

Hvor mange skandinaviske nettkunder valgte egentlig å handle julegavene sine på nett i stedet for i en fysisk butikk på grunn av pandemien? I hvilke kanaler orienterte kundene seg i forkant av handelen? Og hvordan foretrakk de å få varene sine levert? Dette er bare noen av de mange spørsmålene vi har stilt til danske, norske og svenske nettkunder i denne utgaven av Bring Research, skriver Kjersti Tunheim Pedersen, redaktør i Bring Research, i rapporten "Bli klar til Black Friday og jul".

Det fokuseres spesielt på mersalg, trygghet, kommunikasjon og leveringsalternativer i rapporten - med det mål om å inspirere til å vinne flest nettkunder i 2021. Av de norske respondenter i undersøkelsen var det 44 prosent som svarte at de handlet under Black Friday-perioden i fjor.

For de av respondentene som ikke handlet, var det argumenter som "stress", "ikke tid" og "ikke behov" som gjorde seg gjeldende. For å skape tillit til disse kundene er det derfor viktig å være transparent i kommunikasjonen, slik at kundene ikke føler seg lurt. Bring anbefaler å være ærlig om før- og etter-priser, og å legge vekt på hvor fleksibelt det er å handle på nett.

Den første kontakten nye kunder har med en nettbutikk er ofte avgjørende for om de kommer tilbake. Ønsk derfor "nykommerne" velkommen med en trygg og oversiktlig kjøpsopplevelse, slik at de ønsker å returnere. Sørg for at de finner lett frem til produktene de leter etter, og at varene blir levert raskt. Ha også de riktige betalingsalternativene tilpasset en høy andel som handler fra mobil. I etterkant av handelen kan personlig og relevant kommunikasjon sørge for at kundene blir minnet på å handle igjen, står det i rapporten.

50 prosent av nordmenn så etter tilbud på det de allerede hadde planlagt å kjøpe, mens 43 prosent gikk rett til nettbutikken for å lete etter tilbud. 32 prosent fant tilbud gjennom hundeklubber, og 18 prosent i nyhetsbrev fra nettbutikker. I 2020 var det også en økning på 35 prosent i alle land når det kom til personer som benyttet seg av Google og andre søkemotorer for å finne tilbud.
Alt i alt anbefales det å starte tidlig. Gjennomfør kampanjer for å få flere mailadresser, test din egen nettbutikk i forkant for forbedringer, tilrettelegg for en enkel julegavehandel med ekspresslevering og utvidet returfrist. Nedenfor kan du lese Brings oppsummerte tips for å vinne nettkundene i årets Black Friday-periode.

Slik gjør du deg klar til Black Friday, 8 kjappe tips:

  1. Sett fokus på smart og trygg Black Friday-handel isteden for personlig forbruk. Å oppfordre til overforbruk kan gi en bismak hos mange kunder.
  2. Kommuniser i god tid for å gjøre kundene oppmerksom på nettbutikkens tilbud under Black Friday.
  3. Benytt flere ulike kanaler for å få frem dine Black Friday-budskap. Det kan gi deg salget fremfor konkurrentene.
  4. Skap tillit ved å være transparent med før- og etterpriser
  5. Kjør ulike budskap til de som handler til seg selv og de skal kjøpe gaver.
  6. Hold kundene dine informert underveis, frem til at varen har blitt levert.
  7. Tilby smidige bytte- og returordninger.
  8. Pass på at du har de riktige leveringsalternativene på plass, som ekspress- og hjemlevering.

Del artikkel: