I en ny nordisk forbrukerundersøkelse, gjennomført av testselskapet Smartson, blir det gjort klart at hele 8 av 10 forbrukere mener at anmeldelser spiller en avgjørende rolle i utformingen av en mer bærekraftig livsstil, skriver Smartson i en pressemelding.
Årets rapport er et tydelig bevis på den innflytelsen anbefalinger har på handlevanene og livsstilen vår, forteller daglig leder i Smartson Karl Händel.
Rapporten baserer seg på svar fra tilnærmet 7 500 nordiske forbrukere og viser at 94 prosent av forbrukerne foretrekker å lese seg opp på produkter før de kjøper, og at hele 81 prosent leser anmeldelser for produkter under 1 000 svenske kroner.
For tredje år på rad bekrefter undersøkelsen at venner og familie er de mest pålitelige når det gjelder produktanbefalinger, skriver Smartson.
Rapporten viser også at 54 prosent av forbrukerne stoler på testtjenester og 51 prosent på anmeldelser på nettet. Dette understreker den økende betydningen av digitale plattformer og brukergenerert innhold når det gjelder å påvirke forbrukernes kjøpsbeslutninger, utdyper Smartson.