Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Endelig Black Week og juleshopping - blir det svarte eller røde tall til slutt?

Det er flere faktorer som påvirker utfallet på siste linje; marginer vs volum, leverandørfinansiering, kampanjevarighet og selvfølgelig valg av sortiment og prissetting. Valget av strategi avhenger av hva man ønsker å oppnå, men i disse tider ser det ut til at fortjeneste sannsynligvis spiser omsetning til frokost.

I intensive perioder vet vi at en blanding av kampanjer og dynamiske priser er mest effektivt og holder samtidig merket sterkt på lang sikt.

Ved å overvåke konkurrentenes priser på deres nettsteder parallelt med prisene på sammenligningssider, kan du justere prisene dine valgfritt flere ganger om dagen og opprette unike tilpassede prislistene for ulike salgskanaler, for eksempel nettsted, butikk, Google eller pris sammenligningssider.

Ved å velge riktig sortiment å jobbe med, vil de dynamisk prissatte produktene "overtreffe" kampanjeproduktene både innen salg og marginutvikling. Avhengig av hvor lenge kampanjeperioden varer, vil resultatene variere.

"Et mønster vi ser er at de som samarbeider gjennom hele kjeden; fra innkjøp, sortiment, markedsføring og salg, ofte oppnår resultater som overgår forventningene," sier Jan Tallroth hos Priceindx og fortsetter:

"Vi har lang erfaring med å fungere som rådgivere for pristeamet, og med vår erfaring og verktøy blir strategi til konkret handling med kontrollert vekst som resultat."

Noen klassiske prissettningsstrategier;

Fokus på populære KVI-er

Våre regler kan ta utgangspunkt i popularitetsrangering på for eksempel Google eller basert på kundeanalyser. De mest etterspurte produktene prissettes for å tiltrekke seg kunder til å kjøpe mer. Denne strategien er en smart måte å prissette produkter på, siden forskjellige rabatter kan brukes samtidig som lønnsomheten på den totale kvitteringen opprettholdes. I tillegg genererer det mange nye kunder til CRM.

Laveste pris eller delt laveste posisjon

Å holde bare titusenvis av produkter til konkurransedyktige priser er en stor utfordring, vi gir disse mulighetene med automatisk prissetting basert på regler som blant annet styres av marginnivåer, lageromsetning og forhold til konkurrentenes kampanjer og lagerstatus. Reglene medfører automatisk en prisøkning på 8-10% av sortimentet i longtail som man ikke har klart å overvåke og som har hengt etter ved prisøkninger.

Følg oss for tips, case og innsikt om kontrollert vekst.

https://www.linkedin.com/company/priceindx

Priceindx-dashboard tilpasses etter dine behov, og du kan velge mellom overordnede relevante visninger, varsler eller filtrere ned til kategori eller sku, grafer, analyser og prognoser, alt nedlastbart for dypere behandling.

Priceindx har utviklet et fullservice-tilbud som gir netthandlere konkurrentovervåking, sortimentsstrategier, dynamisk prissetting og forretningsstrategi.

Handelens komplette produktsortiment (inkludert private merker) matches mot utvalgte konkurrenter, handelssteder og pris sammenligningssider. Resultatet er datadrevne innsikter for å analysere konkurrenter, kuratere sortiment og anvende dynamiske prisregler basert på forretningsstrategi.

Forretningsfordelen muliggjør kontrollert vekst eller fortjeneste ved hjelp av smarte regler basert på en rekke forutsetninger, for eksempel prisposisjon, margin, lageromsetning, kampanjer, popularitetsrangering, kurvstartere. Med historiske data implementeres AI-regler basert på maskinlæring.

Ønsker du å diskutere sortiment eller prissettningsstrategier, eller få en gratis testperiode, kontakt oss på https://priceindx.com/contact/

 

Del artikkel: