ANNONSE

Åpner Norges første rendyrkede Amazon-byrå

Dagfinn Melberg og Ketil Øye åpner norsk Amazon-byrå.
therese.karlsrud.haugen

De skal hjelpe norske merkevarer å lykkes på Amazon.

ANNONSE

To erfarne herrer fra den norske media- og ad-tech bransjen, Dagfinn Melberg og Ketil Øye, åpner nå et rendyrket Amazon-byrå i Oslo. Byrået skal hjelpe norske merkevarer å lykkes på en av verdens største markedsplasser.

Dette er et partnerskap med Maze-One Nordic og Maze-One Nederland, som er spesialister i Amazons netthandelsplattform og annonseplattform for blant andre Unilever, Coca-Cola, Hunkemöller og Ubisoft. Maze-One ble stiftet i 2018 og er nå på vei inn i flere europeiske markeder, hvor det norske byrået får navnet Maze-One Norway.

LES OGSÅ: Ny nettside skal gjøre nettbutikker mer synlige på Google

Vi ser – som mange andre – et enormt potensial i Amazon som salgsplattform, selv om Amazon enda ikke har åpnet i Norge, sier Dagfinn Melberg, i en pressemelding. 

Melberg beskriver Amazon som en "ytterst attraktiv, men også kompleks markedsplass” og han mener erfaring viser at norske virksomheter har behov for lokal norsk sparring, men også et holistisk perspektiv i forhold til bruken av Amazon overfor andre salgs- og markedsføringskanaler.

Og det er det de får hos oss. Ketil og jeg har til sammen en bred erfaring fra en lang rekke merkevarer i Norge. På den måten komplementerer vi hverandre, blant annet ved Ketils kjennskap til Ad tech-industrien og digital markedsføring, samt en del av bakgrunnen min i strategisk forretningsutvikling og partneravtaler, sier han, og fortsetter:

Og så får vi hjelp fra et utprøvd konsept i det europeiske Maze-One nettverket, hvor en av de største styrkene til vår levering er et nordisk dedikert team med erfarne Amazon-spesialister, som lokalt i Maze-One Nordic sikrer en stabil overgang fra tanke til handling og den egentlige verdiskapingen på Amazon-plattformen.

Mystiske jobbannonser

Maze-One er en frittstående byrå-gruppering av Amazon-spesialister uten bindinger og eierforhold til Amazon, og det er fortsatt usikkert når selve netthandelsplattformen ankommer Norden. Melberg mener likevel det vil være vanskelig for norske merkevarer og produsenter å komme utenom nettgiganten.  

LES OGSÅ: Norsk tjeneste skal løse returprosessen for nordiske nettbutikker

I Tyskland skjer over halvdelen av alt online-salg eksempelvis på Amazon, og over halvparten av tyske forbrukere starter deres produktsøk på Amazon fremfor Google, sier Melberg. 

Den siste tiden har Amazon dog kommunisert at de søker svensktalende personer til sitt team. Samtidig har en rekrutterer for Amazon meddelt på sin Linkedin at selskapet også er ute etter folk som snakker norsk og dansk til sine "Senior Compliance Associates" stillinger.

Vi har også sett at Amazon søker norsktalende, men kjenner ikke bakgrunnen for dette. Mange spekulerer i når Amazon etablerer en norsk handelsplattform, men de er jo kjent for å holde kortene tett til brystet. Vi i Maze-One Norway vil i førsteomgang hjelpe norske eksportbedrifter å lykkes på verdens største kjøpesenter ute i den store verden, forteller Melberg til Ehandel.com.

Del artikkel: