Gavefabrikken, en av Skandinavias største gaveleverandør på bedriftsmarkedet, melder om ekstra rause arbeidsgivere i år.
Nettbutikken operer i det norske, danske og svenske markedet – og sitter på statistikk som viser at norske og danske arbeidsgivere i snitt bruker 10 prosent mer på julegaver til sine ansatte i år. Det er gode nyheter for Gavefabrikken.
Til tross for at mange ansatte de siste årene har fått stadig finere gaver, etterspør kundene gjerne mer praktiske klassikere i år.
Når vi spør kundene handler det mye om at de seneste års inflasjon har vekket den økonomiske snusfornuften i oss. Samtidig vokser bedriftenes gavebudsjetter mer enn forventet, forteller Nikolai Kiim, gründer og daglig leder i Gavefabrikken.
Minst budsjett i Sverige
Veksten på 10 prosent i gjennomsnittlig ordreverdi gjelder kun i Norge og Danmark. Det er fordi endrede skatteregler i Sverige har redusert maksverdien på arbeidsgivers gaver til ansatte fra 1200 til 400 kroner. Samtidig kan Gavefabrikken dele at gjennomsnittsprisen på bedriftsgaver har doblet seg de siste ti årene.
Norske arbeidstakere er heldigere enn de svenske med tanke på firmagaver. Fra og med inntekståret 2021, ble den generelle beløpsgrensen for skattefrie gaver økt til 5000 kroner. Alle gaver under beløpet er skattefrie, men gaven må være en gjenstand og ikke et pengebeløp, Kiim.
De mest populære gavene fra arbeidsgivere i år er som følger:
- House of Chefs Dobbelt Airfryer
- Gryte- og pannesett fra Mauviel
- Sengesett fra Halvor Bakke
- Bordlampe fra Verner Panton
- Pizzaovn fra Tisvilde
Gavefabrikken AS omsatte i regnskapsåret mai 2022-april 2023 for 65,6 millioner kroner.