Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Ã…rets Black Friday ble tidenes netthandelsdag

Klarna granskes fra ulike hold - risikerer 200 millioner kroner i bøter
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Salget økte med 19 prosent.

ANNONSE

Årets største handelsdag er over - men det er fortsatt mye tid igjen av Black Weekend. Allerede nå kan likevel Klarna melde om tidenes netthandelsdag i går, hvor Black Friday-salget økte med 19 prosent sammenlignet med i fjor.

Det startet med et voldsomt trykk den første timen natt til Black Friday, dempet seg noe utover dagen, men tok seg kraftig opp igjen i går kveld - før det toppet seg like før midnatt. Dette er den største netthandelsdagen for Klarnas betalingssystemer noensinne. 19 prosent opp fra et allerede svært høyt nivå viser at Black Friday foreløpig ikke ser ut til å bremse opp, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Black Week-uken har også opplevd en økning, på 26 prosent sammenlignet med i fjor. Dette viser tall fra Klarna, og Elvestad forklarer at det ikke er nytt at også dagene før den store handelsdagen er blitt viktige.

De siste par årene har vi sett at større deler av salgsvolumet og tilbudene også har spredd seg til dagene før selve Black Friday. Denne tendensen ser vi fortsetter i år, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Produkter gikk opp i pris

Pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt har på sin side aldri registrert så mange enkeltprodukter på salg under en og samme dag som fredag 29.november, hvor hele 40 prosent av de 700 000 produktene de overvåker skal ha blitt satt ned i pris. Det betyr likevel ikke at alle har gjort et godt kjøp.

Gjennomsnittsrabatten på de 10.000 mest populære produktene var 21,4 prosent - på linje med fjoråret. Men akkurat som i fjor viser Prisjakts statistikk at omtrent hvert sjette produkt gikk opp i pris på Black Friday, som er et fenomen forbrukerne også ser ut til å ha blitt mer bevisste på.

Vi har aldri før registrert så mange prisovervåkinger og søk på en uke som i Black Week i år. Det er en tydelig indikasjon på at nordmenn i år brukte mye mer tid på forberedelser og prissammenligninger, før de gikk til butikken og handlet, sier daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no, i en pressemelding.

Del artikkel: