Gyldendal har utviklet sterke digitale posisjoner som utvider markedene, som lydbøker, netthandel og digitale læremidler. Vi er samtidig glade for å se en økt oppmerksomhet rundt betydningen av lesing av papirbøker i skolen, i utdanningen og befolkningen generelt, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv, i en pressemelding.
Ark Bokhandel kommer på sin side godt ut av første halvår, med inntektsvekst og forbedret resultat i perioden. Bokhandelen er en del av forlagets forretningssegment Handel og markedsplasser, som igjen deles i de separate driftssegmentene handel og distribusjon. Veksten i Handel og markedsplasser skal være drevet av Ark Bokhandel.
LES OGSÅ: Blodrøde tall for bokhandelen – slik skal de snu tilbake til lønnsomhet
Segmentet handel, som inkluderer bokhandelen, rapporterer inntekter på 695,7 millioner kroner første halvår 2024 (680) samt et resultat før skatt på 125,6 millioner kroner (131,5). De digitale inntektene, salg fra nettbutikken samt abonnementstjenester, stod i perioden for 181,6 millioner kroner (173) av de totale inntektene i segmentet.
Norges største bokhandelkjede ARK hadde vekst i inntektene og forbedret resultat første halvår. Med en sterk posisjon på nett som spiller effektivt sammen med et landsdekkende butikknettverk, er ARK godt posisjonert til å møte videre endringer i bokmarkedet, skriver forlaget i sin halvårsrapport.
Sterke markedsposisjoner
Om fremtiden forventer konsernsjefen fortsatt krevende forhold, dog med en optimisme for fremtidig økt lønnsomhet.
Vi forventer at markedsforholdene vil være krevende også fremover og at bransjen vil være i omstilling. Konsernets lønnsomhet er fortsatt svak, men vi har sterke markedsposisjoner, robuste strategier og god fremdrift i våre tiltak. Med arbeidet som gjøres i organisasjonen for å skape og formidle historier og kunnskap, utvikle digitale tjenester, varehandel og effektiv distribusjon, har vi et godt utgangspunkt for å lykkes videre i et marked i endring, sier Tørres Thuv.