Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

1 av 3 kjøper julegaver på nett

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

En av tre norske forbruker kommer til å handle julegaver på nett i år, til en samlet verdi av 2,7 milliarder kroner.

ANNONSE

Det fremgår av en fersk undersøkelse fra PostNord.

Én av tre forbrukere i Norge sier de skal handle julegaver på nett i år, og de kommer i snitt til å handle for 2 300 kroner.

– Stadig flere finner det enklere og mer komfortabelt å handle julegavene sine på nett. For mange er julen den mest hektiske tiden på året, og da foretrekker mange å slippe julerush i butikker og gjøre unna deler av julehandelen hjemmefra, sier Kristin Anfindsen, Utviklingssjef E-Commerce hos PostNord.

De julegavene flest oppgir at de skal handle på nett, er bøker (28 %), etterfulgt av sport- og fritidsartikler (18 %), dameklær (15 %), barneartikler (13 %) samt barneklær (11 %), herreklær (11 %) og kosmetikk (11 %).

Undersøkelsen viser også at julehandelen begynner tidlig på nettet. Annenhver forbruker som skal netthandle julegaver, vil kjøpe de fleste gavene før 1. desember.

– Julehandelen på nett drar seg til mot slutten av november og når et toppunkt den første uken i desember. Ved å forberede og synliggjøre julen i digitale kanaler, samt benytte shoppingfenomener som Black Friday og CyberMonday kan man med andre ord treffe de julehandlende på riktig tidspunkt, sier Kristin Anfindsen.

Dette stemmer greit overens med tall fra Klarna som viser at Black Friday er julens beste salgsdag (merket med rødt på grafen under), men at det er godt trykk frem til midten av desember før det faller raskt og er på sitt lavpunkt julaften (merket med rødt):


Oversikt over antall transaksjoner før jul i 2013. Black Friday skiller seg tydelig ut. Klikk for større bilde.

Oversikt over antall transaksjoner før jul i 2013. Black Friday skiller seg tydelig ut. Klikk for større bilde.

 

(Klikk for å forstørre bildet)

(Foto: Yaymicro)

 

Del artikkel: