Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

1 av 6 har sendt brukte varer i retur

Netthandel

Hver sjette danske kunde har sendt brukte varer i retur til en nettbutikk. Dansk Erhverv og FDIH og ber om at det europeiske regelverket som også gjelder norske nettbutikker, endres.

ANNONSE

I en undersøkelse som Norstat har gjennomført på vegne av næringsforeningen Dansk Erhverv, har nesten hver sjette danske som har handlet på nett, sendt varer i retur til en nettbutikk selv om varen har vært brukt i opptil 14 dager.

Nesten hver fjerde svarer at de synes det er greit, mens blant de under 30 år, svarer vel 1 av 3 at retur av brukte varer er i orden. Dette er helt lovlig etter at lovverket i EU og EØS ble endret. Også i Norge er den kontroversielle angrerettloven vedtatt. Årsaken til at forbrukerne fikk denne rettigheten var for å sikre dem en reell mulighet til å prøve produktene på samme måte som man gjør i butikk.

Dessverre er misbruket stort, sier Lone Rasmussen, markedssjef i Dansk Erhverv i en uttalelse på egne nettsider.

- Nettbutikken har lov til å trekke fra et beløp for verdiforringelsen. Men det er den del vi gjerne vil endre. Da forbrugerrettighetsdirektivet skal evalueres i starten av 2017, har vi sjansen nå. Netbutikkene kan jo ikke selge varerne igjen, og det kan ikke være meningen at danske nettbutikker skal tvinges til å fungere som en gjenbrukssstasjon. Det er elendig forbrukerpolitikk.

Dansk Erhverv har tidligere bedt om at når brukte varer kommer i retur, skal verdiforringelsen settes til 100 prosent fordi nettbutikken ikke kan selge varen igjen. Dette har de ikke fått gjennomslag for. De ber nå om at regelverket endres slik det var frem til 2014, da man fikk den fulle kjøpesummen tilbake hvis varen sendes tilbake i samme stand og mengde. Hvis varen derimot er tatt i bruk, så den ikke kan selges igjen som ny, mister man angreretten.

Den danske næringsforeningen får full støtte av FDIH som organiserer danske nettbutikker.

- Forbrukerrådet mener at løsningen på problemet er at nettbutikkene skal begynne å selge brukte varer. Det er uansvarlig. Nettbutikkene skal selv kunne velge deres forretningsmodell. De skal ikke presses til å selge brukte varer, hvis de ikke ønsker det. Og da slettes ikke fordi noen finner på å sende brukte varer i retur, sier Niels Ralund, administrende direktør i FDIH. Han påpeker at den nye praksisen blant annet medfører at det må tas nye produktbilder og det må skrives nøyaktig hvordan varen er brukt. Den kostanden vil i praksis overstige den eventuelle fortjenesten.

Hvordan verdiforringelse skal beregnes er dog noe uklart. Verken Forbrugerklagenævnet eller domstolene har foreløpig behandlet noen saker.

Har du selv noen erfaringer med retur av brukte varer i din nettbutikk? Send oss gjerne en e-post (tips@netthandel.no) eller benytt kommentarfeltet under.

 

Del artikkel: