Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

10 strategier som kan hjelpe deg til å øke salget etter jul

10 strategier som kan hjelpe deg til å øke salget etter jul

Etter det store julesalget er det mange bedrifter som opplever at handelen går litt tregere, men med rett strategi er det mulig å lykkes.

Sportsegmentet er et godt eksempel på noen som klarer seg godt, takket være at det er mange som ønsker å komme i bedre form etter jul. Selv om du ikke selger sportsutstyr finnes det håp. Her er 10 strategier som kan bidra til økt salg når julen er over:

1) Gavekort som er gyldig i januar

Utnytt den store julerushet, og gi kundene gavekort som kan brukes i januar når de handler. (F.eks. et gavekort på et visst beløp istedenfor rabatt på et produkt.) På denne måten kjøper kunden både julegaver til familien og får samtidig en liten ting til seg selv.

2) Ha markedsføringskampanjer som pågår til årets slutt

Bedrifter som avslutter sine kampanjer rett etter jul og som ikke fortsetter ut året, kan gå glipp av mye trafikk og mange salg. Kundene er ofte fremdeles i kjøpemodus og er ute etter gode tilbud som de kan bruke gavekortene sine på som de fikk før jul.

 3) Spesielle «januartilbud» og kampanjer

Glem ikke å takke alle kundene dine og tilby dem noe spesielt som takk for julehandelen. Du kan for eksempel tilby gratis frakt og retur, og også forlenge returfristen.

4) Kontakt kunder som har forlatt handlekurvene

Glem ikke å spore handlekurvene dine! Det kan hjelpe deg med å nå ut til de kundene som har begynt å handle, men som har forlatt handlekurven sin. Send de et «eksklusivt tilbud» for å få dem til å fullføre kjøpet i januar. Dette er en god måte å øke trafikken til nettstedet ditt på og øke salget.

5) Lansert et nytt produkt eller en ny tjeneste

Hvis du planlegger å lansere et nytt produkt eller en ny tjeneste, så er starten på de nye året den perfekte tiden å gjøre det på. Tilbakevendende kunder er ofte på utkikk etter noe nytt til de nye året.

6) Kjør en konkurranse i sosiale medier

Å holde en konkurranse i sosiale medier er en god strategi for å øke synligheten og skape noe helt eget og spesielt. Du øker antallet Facebook-følgere samtidig som du får mer informasjon om kundene dine. Den informasjonen kan du bruke til å personliggjøre markedsføringen.

7) Enkelt system for retur og bytte

Et enkelt system for retur og bytte gir deg trofaste kunder. Ta i bruk denne strategien og fokuser på hvordan systemet for returer og bytte fungerer. Hvis denne informasjonen ikke når ut til kundene på en tydelig måte, mister du mange salgsmuligheter. En god leveringsstrategi gir deg mange trofaste kunder.

8) Gi rabatt på julens bestselgere

Finn ut av hva som solgte best i julen, og tilby gode priser på disse artiklene i januar. Det kan bidra til å øke konverteringsfrekvensen når julesalget er over.

9) Rydd opp på nettstedet

Når julen er over er det på tide å rydde opp på nettstedet og fjerne gamle kampanjer og kommunikasjon som ikke gjelder lenger. Dette vil hjelpe deg til å øke trafikken og minske fluktfrekvensen.

10) Send ønskelistepåminnelser

Ikke glem ønskelisten! De fleste av kundene har ikke fått alt som sto på ønskelisten deres, og nå er det en perfekt tid å få dem til å kjøpe det selv. Derfor bør du sende kundene en påminnelse om ønskelisten for å øke konverteringsfrekvensen.

Lykke til!

Del artikkel: