Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

10 tips til deg som skal starte nettbutikk

Netthandel

Skal du starte nettbutikk, er det mye du må tenke på. Her en 10 tips fra netthandelsekspert Kenneth Dreyer.

ANNONSE

For de som ikke kjenner Kenneth Dreyer, så jobber han til daglig i det digitale byrået Inevo, der han hjelper nettbutikker med salg på nett. Dreyer er også initiativtaker til konferansen Ehandelsdagen 2014 som arrangeres i august. Han deler i dette blogginnlegget 10 tips for deg som skal starte nettbutikk. Fyll gjerne på nederst i artikkelen med dine egne tips!

Tall fra Bring viser oss at norsk netthandel vokser dobbelt så raskt som fysisk handel. Det er svært sannsynlig at de hyppige positive omtalene vi leser om norsk netthandel i mediene, vil føre til etableringen av enda flere nettbutikker. Mange vil nok kaste seg på bølgen uten å planlegge godt nok, så derfor vil jeg med dette innlegget, trekke frem noen tips jeg føler er verdt å ta med seg på reisen.

1. Analyser din bransje grundig

Alt for mange kaster seg ut i netthandelen uten å ha de ressursene eller mulighetene som trengs for å konkurrere i sin egen bransje. Kosmetikk og klær er eksempler på bransjer hvor det er lett å komme seg inn (det koster lite å kjøpe inn varelager) og man kan tilsynelatende ha gode marginer. Realiteten er ofte en annen når man kommer til markedsføring av produktene. Om du selger det samme som store konkurrenter med titalls av millioner i markedsføringsbudsjetter, så vil du du tape på både kostnad per nye kunde og marginene.

Antall konkurser i norsk netthandel tredoblet seg nesten (ref. Bring rapport, side 5) i 2013 sammenlignet med 2011 og 2012. Konkurransen blir hardere fra utlandet og de norske aktørene blir flinkere. Skal du konkurrere på nett i en bransje med sterke aktører må du komme med noe nytt.

2. Ikke legg alle eggene i en kurv

Dette er en kjent begrep for de fleste, men allikevel ser jeg stadig flere nystartede nettbutikker gå i samme felle. Et typisk eksempel er at man kjøper inn for mye til varelager og glemmer penger til markedsføring. Eller at man bygger en kjempegod plattform og glemmer design. Og at man bruker mye på en designmanual som uansett føles feil om 6 måneder.

Har du lave budsjetter, så må kostnaden holdes nede på alle fronter. Du behøver ikke være best på en av kategoriene for å starte. Har du lave budsjetter, kom deg på nett med en plattform som gir deg mye for pengene (min anbefaling: Uni Micro Web og Mystore). Velg en betalingsløsning som ikke koster deg mye i oppstart (f.eks faktura og forskuddsbetaling). Begynn med markedsføring som gir deg veldig målbare resultater fra dag 1 (F.eks Google Adwords i kombinasjon med Analytics). Godta litt dårligere marginer fra leverandør mot at du får kjøpe inn mindre varelager og heller bestille fortløpende i starten. Dropp aksjeselskap og start et enkeltmannsforetak.

Om du starter med verdens beste nettbutikkløsning, men bommer på markedsføring og vareflyt, så vil du ikke lykkes.

3. Vurder en partner

Vurder en partner med helt andre egenskaper enn deg selv. Jeg liker å si at to gode partnere som utfyller hverandre bør bruke høyre- og venstre hjernehalvdel. Da får man både analytikeren som holder skuta på rett kjør og den kreative som kommer opp med ideene som får skute videre fremover, raskere og mer effektivt.

En god partner gjør at du sover bedre om natten om noe går feil, da det alltid er noen å dele både gleder og sorger med. En god partner avlaster deg også fra mye av arbeidet, som er kritisk for å få nettbutikken fremover.

Husk at det er bedre å eie halvparten av en suksessfull bedrift, enn det er å eie hele bedriften ingen har hørt om.

4. Sett av tid (og penger) til innovasjon og fremgang

Mange nettbutikker når en naturlig takhøyde hvor de ikke klarer å vokse mer. Som oftest er ikke dette fordi de når hele markedet, men fordi de har nådd sine egne begrensninger. De er rett og slett ikke i stand til å dra nettbutikken videre.

Det er viktig å alltid sette av tid til ting som får nettbutikken fremover. Regnskap, pakking og lagerarbeid er ikke ting som får deg videre til neste nivå. Nye markedsføringskanaler, nye produkter og innovasjon i nettbutikk er det som får deg fremover.

5. Involver deg i bransjen

Gjør deg kjent med det som skjer i norsk netthandel. Delta på eHandelsdagen og LOAD. Abonner på nyhetsbrevene til aktørene i bransjen, selv om du ikke er kunde. Meld deg inn i faggrupper på Linkedin. Les svenskenes nettavis. Også må du selvfølgelig bli fast leser av Netthandel.no.

Er du ikke der det skjer, så vil du gi glipp av informasjon konkurrentene dine får.

6. Respekter din egen fritid

Ulempen med å være nettbutikkeier er at dine «lokaler» er tilgjengelige fra hvor som helst, enten du er på kontoret, på hytta eller på bussen. De fleste vil se på dette som en fordel, men om man ikke klarer å respektere egen fritid vil det fort bli en ulempe.

  • Du tjener ikke mer på å følge med på Google Analytics hver 15 minutt.
  • Du tjener ikke mer på å sjekke Facebook på bussen.
  • Du tjener ikke mer av å lese eposten kl 23.00 på kvelden, like før leggetid.

Husk at om du sitter på bussen og en viktig mail som krever at du må jobbe litt med svaret kommer inn, så får du uansett ikke gjort noe med det nå. Det eneste du får ut av det er at du blir sittende og tenke på det helt til du kommer foran en maskin. Om det samme skjer før du legger deg vil du ikke klare å sove og om det skjer før du er på vei inn i et selskap, så vil du bli den kjedeligste personen på festen.

Respekt din egen arbeidstid og fritid.

7. Få på plass tracking – fra dag 1

Få på plass Google Analytics fra dag 1. Støtter ikke din plattform Google Analytics med sporing av salg, så er det en utdatert plattform du bør styre unna.

Om du ikke tracker det som skjer i butikken, så jobber du i mørket. Det er alfaomega å vite hvor salgene kommer fra, slik at du vet hva du skal satse mer på og vet hva du må slutte med.

End of discussion!

8. Ikke vent for lenge

For mange nettbutikker taper kampen før de i det heletatt kommer seg på lufta. Typiske ting jeg ser er følgende:

  • Man har 5 000 produkter som skal legges inn det. Dette tar cirka et år selv for en rask person.
  • Man venter på siste kolleksjon fra en av de 10 leverandørene.
  • Ikke fornøyd med designet – det må være perfekt først.
  • Det er bedre å starte etter sommeren, fremfor før sommeren (og før du vet ordet av det, så er du i februar).

Unnskyldningene for å skyve på lansering har vært mange. I nettbransjen må man jobbe raskt og snu seg raskt. Bruker man for mye tid på å planlegge en liten start-up, så har man allerede et dårlig utgangspunkt.

Legg inn noen produkter i noen utvalgte kategorier, kjør på med et OK design og kom deg i gang! Du kan oppdatere nettbutikken underveis og mest sannsynlig så vil ikke kundene komme av seg selv uansett, så da kan du like så godt starte i “soft-modus”.

9. Involver gode partnere når du bygger din plattform

Om den eneste parten du involverer når du bygger nettbutikken din, er plattformleverandøren kan det koste deg dyrt senere.

  • Hør med byrået ditt hva de forventer av en nettbutikk for å maksimere organisk trafikk (SEO), hva de trenger for å lage gode landingssider og øke brukervennlighet.
  • Snakk med regnskap- og økonomileverandør hva som kan gjøres bedre i deres ende.
  • Snakk med en noen som har lansert en nettbutikk før om hva som må på plass.

Svært ofte ender det opp med å koste 2x-10x ganger mer å få en implementering på plass etter lansering sammenlignet med om du hadde fått den på plass før.

10. Bygg en stammekultur med dine kunder

Det er lettere å selge til en kunde om de liker butikken din. Dette får du ikke bare ved å ha lave priser og pent design. Du må gi kunden en god opplevelse med merkevaren din. Det snakkes mye om det, men alt for mange nettbutikker glemmer det.

  • Kontinuerlig fokus å gjøre handleopplevelsen bedre. Selger du for.eksempel klær, så må målet ditt være å ha verdens beste størrelsesguide.
  • Har du spørsmål som er gjengangere på kundeservice? Da har du ikke gjort en god nok jobb å tydeliggjøre denne informasjonen på nettsiden. Husk at selv om informasjonen ligger der, så betyr ikke det at dine besøkende finner den.
  • Vær der kundene dine er. Selger du moteklær er kanskje Instagram og bloggere en god arena for deg. Om du selger elektroprodukter, så passer det kanskje bedre å delta aktivt på et byggforum?

Jeg kunne skrevet et langt innlegg om hvordan man bygger stammekultur i netthandel, så det får bli til en annen gang.

Dette var mine 10 tips. Har du noen tips å dele med de som ønsker å starte egen nettbutikk?

Del artikkel: