Den sterke veksten i netthandel på mobil er trolig den viktigste endringen i netthandelsbransjen i år. Men kundeopplevelsen fungerer vesentlig anderledes på en liten skjerm. Og samtidig har kundene trolig lavere båndbredde. Hva skal man gjøre for å skape en best mulig opplevelse og konvertering på mobilen?
Netthandel.no har bedt to av Nordens mest profilerte eksperter på mobil netthandel om deres beste tips. Slik mener de to ekspertene Benjamin Gundgaard og Karl Philip Lund at du må planlegge og tilpasse nettbutikken for å lykkes når kundene handler stadig mer med mobilen:
Benjamin Gundgaard
benjamin gundgaard
Gundgaard er aktuell med en bok om mobil netthandel, med utgangspunkt i brukertester av en rekke av verdens kjente nettbutikker, inkludert Amazon, eBay, Zalando, ASOS, Booking.com, etc. Du kan lese mer om Gundgaards nye bok om mobil e-handel her. Den kommer ut i januar 2016.
Her er hans tips:
1) Unngå å lage en ”one-size fits all”-løsning
Unngå å lage én one-size-fits-all responsiv løsning, som ikke tar høyde for at skjermstørrelsen på mobiltelefoner er markant mindre enn på de øvrige brukergrenseflater. Mobiltelefonen krever en brukergrenseflate hvor det å navigere, søke, bestille, mv. er fullt ut tilpasset den lille skjermstørrelsen. Dette betyr dog ikke, at du ikke skal implementere et responsivt webdesign, du skal ”bare” gjøre det korrekt, ved å optimere brukergrenseflaten eksplisitt til mobiltelefoner.
2) Bygg en egen mobil nettbutikk
De fleste internasjonale nettbutikker har valgt å bygge en egen mobil webshop, hvor alt er optimert til mobiltelefonen. De har fjernet unødvendig innhold i den mobile nettbutikken og har optimert samtlige funksjoner til mobiltelefoner for å øke konverteringsraten. Dette gjelder bl.a. ASOS som er en av Europas ledende motebutikker på nett.
3) Kunder søker på mobiltelefonen
Det skal lite til før en kunde gir opp å navigere seg frem til et produkt på en mobiltelefon. Søkefunksjonen i din mobile nettbutikk er derfor helt sentral for at du kan selge dine produkter.
Din søkefunksjon bør således ha en “Type ahead”-funksjon, som viser kunden forslag til søkeresultater mens kunden taster inn sitt søk. Dette er Amazon mestre i og det er helt avgjørende for deres mobile konverteringsrate, at de er så gode til dette, da de har mange millioner produkter i sinnettbutikk.
4) Særlig filtrene er viktige
Ca. hver 3. kunde gir opp å finne frem til det produktet han eller hun letter etter på en mobiltelefon. Når du skal optimere din mobile nettbutikk, bør du derfor sørge for, at kunden enkelt kan tilpasse sitt utvalg med effektive filtre, når vedkommende søker og navigerer etter produkter.
Her kan du lære mye av ASOS som er gode til å hjelpe kunden med å tilpasse nettbutikkens produktutvalg.
5) Lagre til senere
Gjør det mulig for kunden å lagre et produkt på sin mobiltelefon, da 33 prosent av alle kunder benytter deres mobiltelefoner til å la seg inspirere , men ikke til å handle - så kan de senere kjøpe varen på deres nettbrett eller desktop. Her kan du la deg inspirere av ASOSs “save for later”-funksjon som både finnes på produktsider og i handlekurven.
Karl Philip Lund
karl fredrik lund
Lund har hjulpet en rekke norske selskaper med å øke salget på nett, inkludert Netthandelen, Blivakker.no og Enklere Liv. Du kan lese mer om Karl Philip Lund på hans blogg Stammen.no.
Her er tipsene hans:
1. Høy fart
En god mobil nettbutikk oppleves som rask. Dette er en hygienefaktor. Hvis butikken laster tregere enn 4 sekunder forsvinner opptil 30% av kundene før de har kommet i gang (Radware: State of the union mobil 2015). Mange responsive nettsider laster vesentlig tregere enn tradisjonelle mobiltilpassede nettsteder. Det finnes flere måleverktøy for å måle mobilhastighet (se f.eks http://mobitest.akamai.com og https://developers.google.com/speed/pagespeed). Les mer her.
2. Kanalagnostisk
En god mobil nettbutikk er kanalagnostisk. Kunders kjøpsprosess foregår i stadig større grad på og mellom flere enheter. De beste nettbutikken optimaliserer prosesser på tvers av flater og enheter. La meg ta tre eksempler: 1) Kunden besøker den fysiske butikken og ser på produktet, men bestiller fra mobilen i bussen på vei hjem. 2) Kunden begynner kjøpet på mobil, men blir avbrutt og fullfører på en desktop. 3) Kunden sjekker tilgjengelighet på mobilen og plukker opp i butikk.
3. Identifiserer kunden raskt
Nettbutikker med høyest konverteringsrate identifiserer kunden raskt for å kunne gi en best mulig opplevelse på tvers av enheter, og for å kunne følge opp kunder som avbryter handelen på mobilen. I praksis betyr dette at man ber om e-postadresse på et tidlig tidspunkt (eller på annet vis identifiserer brukeren) og sørger for at informasjonen på smart vis blir lagret i nettleseren slik at kunden automatisk er identifisert når de kommer tilbake. Dette er spesielt viktig for nettbutikker der kunden handler ofte (kosmetikk, matvarer og andre forbruksvarer).
4. Fingervennlig
En god mobil nettbutikk er fingervennlig. Det betyr at knapper og viktige lenker er tilpasset størrelsen på fingrene. 52 piksler bred for fingrene og 72 piksler for tommelen gir optimal brukervennlighet. Kunden kommer raskere igjennom kjøpsprosessen og nettbutikken tjener mer penger.
5. Enkel checkout
Gode mobile nettbutikker krever et minimum av kundeinformasjon. Butikkene forstår at det er tungvint å taste inn mye informasjon for å fullføre ordren. Nettbutikkene passer også på at tall-tastaturet dukker opp når kunden klikker inn i telefonregistreringsfeltet.
6. Mobiltilpasset e-postmarkedsføring
En meget stor andel av forbrukere sjekker e-post på mobilen. Samtidig vet de beste nettbutikkene at e-post er en viktig salgsdriver. De beste nettbutikkene sender ut mobiltilpassede e-poster (nyhetsbrev, bekreftelser, påminnelser, etc). Når kunden åpner e-posten og klikker seg inn i butikken, så fungerer linkene både på mobil og desktop.