7900 nordmenn har åpnet sine hus og hytter gjennom den nettbaserte boligformidlingstjenesten som ble etablert i San Francisco i 2008. I snitt satt hver nordmann som leide ut boligen sin i fjor igjen med 22 500 kroner, viser tall Airbnb har offentliggjort.
Nesten 200 000 brukere av nettjenesten booket én eller flere overnattinger i Norge fjor.
– Hvis vi kan gjøre et overslag på at dette utgjør rundt én million gjestedøgn i året, kan ikke Airbnb sies å true reiselivsnæringens vel 30 millioner gjestedøgn i vesentlig grad, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge til Dagens Næringsliv.
Ettespørselen har siden dag én steget jevnt og trutt. Per i dag kan du leie tak over hodet på mer enn 34 000 steder i mer enn 190 forskjellige land. Du kan sågar leie deg et slott om ønskelig. Per i dag kan nettstedet skilte med mer enn 1400 av den sorten.
Lokalmiljøet tjener på det
- Våre tall viser at vi bidrar til økt og mer mangfoldig turisme, og sprer besøkende til nye nabolag i hele Norge, og til lokale forretninger og opplevelser, sier sier Aja Guldhammer, Nordensjef for Airbnb, i en pressemelding.
Og det kan være mye sannhet i det, for tallenes tale sier følgende:
• En tredjedel (33 prosent) av gjestenes forbruk skjer i nabolaget de bor i.
• 60 prosent av Airbnb-gjestene besøkte lokale bedrifter basert på anbefalinger fra en vert.
• 53 prosent av gjestene brukte pengene de sparte ved å bruke Airbnb på mat, shopping eller andre opplevelser.
89 prosent av nordmennene som leide ut - leide ut sin egen bolig. I snitt leide de ut 26 gjestedøgn, og gjestene bodde i snitt 3,3 netter.
Mens 197 000 mennesker i 2015 brukte Airbnb for å finne et sted å bo mens de var i Norge, var det 205 000 nordmenn som brukte boligformidlingstjenesten til å finne midlertidig bosted i Frankrike, Spania, Tyskland og en hel rekke andre land rundt omkring i det store utland.
Foto: Natalie Ortiz/Flickr/Commercial Use Allowed