I januar i fjor lanserte TRN muligheten for Ă„ forhĂ„ndsbestille varer pĂ„ nett. Reisende kan med denne lĂžsningen finne varene de Ăžnsker Ă„ handle via nettbutikk, fĂžr de plukker opp varene ved hentedisker i taxfree-butikkene pĂ„ Gardermoen.Â
Til eHandel.com forteller kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway Haakon Dagestad at de hÄper pÄ videre utvidelse av lÞsningen.
- Ja vi hÄper det, og jobber med saken. OgsÄ taxfree-handel mÄ vÊre med i fremtidens varehandel, sier Dagestad.
22 000 forhÄndsbestillinger
Det ble gjennomfÞrt 22 000 forhÄndsbestillinger til en totalsum pÄ 27,2 millioner kroner i fjor. Kundene som bruker forhÄndslÞsningen handler i gjennomsnitt for 1250 kroer, mens 820 er gjennomsnittet i norske kroner for en vanlig handlekurv fra ankomsthallen. Samtidig er det ekstra kostnader knyttet til tjenesten, som at de ansatte i TRN mÄ plukke varene for kundene. PÄ sikt vil Dagestad ikke utelukke automatisert plukking.
Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad I Travel Retail Norway Foto:Â Travel Retail Norway
- Robotlager er absolutt interessant. Vi er allerede den fÞrste flyplassbutikken i verden med selvkjÞrende AGVer for Ä frakte varer fra lager til butikk. Akkurat nÄ jobber vi med Ä lÊre hvordan kundene vÄre Þnsker Ä bruke tjenesten, og sÄ utvikle oss i takt med at volumene Þker.
Stadig kortere frister
PĂ„ et tidligere stadie av utrullingen av forhĂ„ndsbestilling, mĂ„tte kundene bestille varene 24 timer fĂžr ankomst til flyplassen. NĂ„ er fristen tolv timer, men dette skal halveres. Dagestad uttalte nylig til Finansavisen at lĂžsningen ikke innebĂŠrer at folk mĂ„ stĂ„ i kĂž fordi hentestasjonene er overbemannet og at de jobber med en lĂžsning for betaling pĂ„ nett innenfor konsesjonen selskapet har, som gjelder taxfreehandel i Norge.Â
Travel Retail Norway AS (TRN) er Norges ledende operatÞr av Duty Free, med butikker pÄ OSL Gardermoen, Trondheim VÊrnes, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Kristiansand Kjevik. Selskapet har en Ärlig omsetning pÄ ca 4 milliarder kroner og 1100 medarbeidere. TRN eies av norske Norse-Trade AS og tyske Gebr. Heinemann. Deres mÄl er Ä gi kundene en helt spesiell opplevelse, hver gang de besÞker deres butikker.
Det gjÞr de ved Ä tilby dÞgnÄpne butikker, et unikt vareutvalg, og ikke minst; motiverte og engasjerte medarbeidere som yter service i verdensklasse, ifÞlge Travel Retail Norway.