I januar i fjor lanserte TRN muligheten for å forhåndsbestille varer på nett. Reisende kan med denne løsningen finne varene de ønsker å handle via nettbutikk, før de plukker opp varene ved hentedisker i taxfree-butikkene på Gardermoen.
Til eHandel.com forteller kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway Haakon Dagestad at de håper på videre utvidelse av løsningen.
- Ja vi håper det, og jobber med saken. Også taxfree-handel må være med i fremtidens varehandel, sier Dagestad.
22 000 forhåndsbestillinger
Det ble gjennomført 22 000 forhåndsbestillinger til en totalsum på 27,2 millioner kroner i fjor. Kundene som bruker forhåndsløsningen handler i gjennomsnitt for 1250 kroer, mens 820 er gjennomsnittet i norske kroner for en vanlig handlekurv fra ankomsthallen. Samtidig er det ekstra kostnader knyttet til tjenesten, som at de ansatte i TRN må plukke varene for kundene. På sikt vil Dagestad ikke utelukke automatisert plukking.
Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad I Travel Retail Norway Foto: Travel Retail Norway
- Robotlager er absolutt interessant. Vi er allerede den første flyplassbutikken i verden med selvkjørende AGVer for å frakte varer fra lager til butikk. Akkurat nå jobber vi med å lære hvordan kundene våre ønsker å bruke tjenesten, og så utvikle oss i takt med at volumene øker.
Stadig kortere frister
På et tidligere stadie av utrullingen av forhåndsbestilling, måtte kundene bestille varene 24 timer før ankomst til flyplassen. Nå er fristen tolv timer, men dette skal halveres. Dagestad uttalte nylig til Finansavisen at løsningen ikke innebærer at folk må stå i kø fordi hentestasjonene er overbemannet og at de jobber med en løsning for betaling på nett innenfor konsesjonen selskapet har, som gjelder taxfreehandel i Norge.
Travel Retail Norway AS (TRN) er Norges ledende operatør av Duty Free, med butikker på OSL Gardermoen, Trondheim Værnes, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Kristiansand Kjevik. Selskapet har en årlig omsetning på ca 4 milliarder kroner og 1100 medarbeidere. TRN eies av norske Norse-Trade AS og tyske Gebr. Heinemann. Deres mål er å gi kundene en helt spesiell opplevelse, hver gang de besøker deres butikker.
Det gjør de ved å tilby døgnåpne butikker, et unikt vareutvalg, og ikke minst; motiverte og engasjerte medarbeidere som yter service i verdensklasse, ifølge Travel Retail Norway.