At kundene benytter flere enheter i løpet av kundereisen, er gammelt nytt. Nå som tre fjerdedeler av amerikanerne eier smarttelefoner og 80% eier egne datamaskiner, hopper forbrukerne mer enn noen gang mellom mobil, nettbrett og datamaskiner.
For markedsførere er ikke det virkelige spørsmålet hvorvidt shopping som involverer flere enheter eksisterer. Du vet det skjer - og du vet at fenomenet er kommet for å bli. Det handler om hvor utbredt det egentlig er og hvor mye det koster deg. Hva er det dine gamle, enkle analyser mangler? Hvor mange salg er det du mister fordi kundene hopper fra enhet til enhet?
På Criteo, bestemte vi oss for å slutte å gjette og heller gjøre en skikkelig analyse. Vi så nærmere på 5 millioner kundereiser fra over tusen amerikanske forhandlere for å få en reell oversikt over hvor utbredt det egentlig er å bruke flere enheter i kjøpsprosessen.
Det vi fant ut er at bruk av flere enheter før et kjøp er svært utbredt. Og det koster sannsynligvis deg mer enn du aner. Her er hvorfor:
I 31 prosent av tilfellene benytter kundene flere enheter
"Jeg kan leve med at jeg mister 31 prosent av mine potensielle inntekter," ville aldri en markedssjef si. 3 av 10 kundereiser i USA involverer flere enheter - og det er en god sjanse for at du i tillegg godskriver disse salgene til feil enhet eller kanal.
Hvis du tror de fleste av salgene kommer fra en enhet, når det i realiteten er flere kanaler som er benyttet, vil du sannsynligvis bruke for mye penger i en markedsføringskanal, og ikke på langt nær nok til en annen. I dagens datadrevne, konkurranseutsatte detaljhandel, har du ikke råd til å gjøre slike feil.
Ingen bransjer og land slipper unna
Våre data viser at ingen bransjer eller sektorer slipper unna: folk kjøper på tvers av enheter hele dagen hver dag - over hele verden. Alle detaljhandelsbransjer opplever at minst 20 prosent av salget involverer flere enheter før kjøp.
Og hvis du tror at bare fordi du opererer utenfor USA, så er situasjonen annerledes, så må du tro om igjen. 36 prosent av transaksjonene i Storbritannia og 33 prosent i Tyskland involverer flere enheter.
Du viser feil annonser i nesten halve kundereisen
Vår analyse viser at kundereisene faktisk er 41% lengre enn dine nåværende analyser viser. I gjennomsnitt konverterer brukerne etter 4,1 besøk på nettstedet ditt. Men hvis du ser gjennom din singel-enhetsanalyse, ser du bare 2,9 besøk, hvilket er 41 prosent mindre besøk enn du faktisk får.
Når du mister oversikten over brukere på tvers av enheter, vil du sannsynligvis sende dem reklamebudskap som ikke harmonerer med hvor de er i kjøpsprosessen. Ved å vise irrelevante annonser risikerer du å miste disse salgene til konkurrenter med bedre løsninger for sporing og målretting av reklame.
Kundene bruker flere enheter og det kan være det allerede koster deg mye. Heldigvis er hjelpen på vei. Criteos verktøy for Cross-Device-sporing eliminerer støy i dataene dine ved å koble brukere til sine mange enheter. Dette muliggjør smartere målretting, slik at du kan optimalisere budsjettet på tvers av kanaler. Hvis du virkelig ønsker å fange hvert eneste salg, er det på tide å se nærmere på en slik løsning.
For å få et fullstendig bilde om hvordan kundenes bruk av flere enheter får konsekvenser for detaljhandelen i over 12 land, sjekk ut den første utgaven av rapporten Criteo's State of Cross-Device.