Når flere og flere brukere opplever ditt nettsted som forståelig og intuitivt, vil de fortsette å komme tilbake. Derfor må også kompleksiteten bli tilgjengeliggjort på en brukervennlig og målrettet måte som skal gjøre hverdagen lettere for brukerne.
Eksempler på gode brukeropplevelser er blant annet Netflix, Tesla og Apple. Sistnevnte vet hvordan de skal skape fornøyde kunder med gode brukeropplevelser som møter kundenes forventning. Hovedingrediensen her er fokus på enkelhet og et estetisk webdesign.
Her er 5 ting du må gjennomgå for å forbedre brukeropplevelsen:
- Innsikt
Skaff deg innsikt om brukerne dine for å forstå hvordan målgruppene tenker og oppnå gode og brukervennlige løsninger som treffer. - Analyse
Bruk tid på analyse med fokus på innsikt og datainnhenting for å danne grobunn for et sett med høynivå brukerhistorier, som skal beskrive brukerne og hans/hennes behov. - Designe opplevelsen
Her jobbes det med idéer, som blir til konsepter, og som igjen tar tjenester videre til grensesnitt man kan bruke. - Kommunisere og strukturere
Kommuniser og strukturer innholdet på nettstedet for å gjøre det lettere for brukerne å finne det de leter etter. - Testing
Test løsningen tidlig og ofte slik at man finner ut av om løsningen faktisk fungerer slik den skal ut i fra et brukerperspektiv.
Trenger du hjelp med å komme i gang? Last gjerne ned guiden under som går mer i dybden på ovennevnte 5 punkter.