Salg på nett til privatpersoner og bedrifter har mange likhetstrekk, men det finnes også noen fundamentale forskjeller.
Noe av det som ofte kjennetegner bedriftskundene er at de ønsker faktura og lang kredittid. Gjennomsnittlig ordreverdi er ofte også høyere for bedriftskundene enn privatkundene.
Enten din bedrift skal starte nettbutikk eller allerede har en nettbutikk som selger til bedriftsmarkedet, anbefales du å lese gjennom vår punktliste for økt forståelse for betalingsløsning for B2B.
1) Høye kredittgrenser gir flere kunder og mer omsetning
Det er vanlig at betalingsleverandører kredittsjekker ordre opptil 15 000 kroner automatisk når kundene handler på nett. For nettbutikker som henvender seg til bedriftsmarkedet er denne grensen ofte for lav.
Med høyere kredittgrense slipper flere ordre igjennom og kundene handler mer. I Svea Finans tilbyr vi derfor høye kredittgrenser, normalt mellom 50 000 og 100 000 kroner. Først på ordre over 100 000 kroner må vi gjøre en større og mer omfattende manuell kredittsjekk.
2) Penger raskt på konto gir en bekymringsfri hverdag
Dine kunder forventer lang betalingsfrist, mens dine leverandører opererer med tøffe betingelser. Slik skaper fort likviditetsproblemer. Det er derfor viktig at du velger en samarbeidspartner som kan gi deg penger kort tid etter at kunden har handlet i din nettbutikk.
Når du tilbyr faktura fra Svea Finans, kan du få betalt allerede dagen etter effektuert ordre.
3) Enkel integrasjon gjør at du kommer raskere i gang
Hvor lang tid det tar å implementere ny betalingsløsning i en nettbutikk avhenger av hvilken betalingsløsning du velger og hvilken webplattform du benytter.
Svea Finans sin løsning WebPay kan enkelt integreres med din nettbutikk uten å påvirke eksisterende systemer. For å finne ut mer om våre integrasjonsmuligheter, ferdige betalingsmoduler og API’er, se vår tekniske dokumentasjon.
4) Velg en betalingsløsning som kan håndtere både privatkunder og bedriftskunder
Om du kun selger til privatkunder finnes det mange gode betalingsløsninger - men har du en del salg til bedriftsmarkedet, er det viktig at du velger en betalingsløsning som også er tilpasset dette. Dette er kunder som ofte handler for store beløp og er lojale, men samtidig settes det store krav til kredittsjekk, kredittid og kredittgrenser.
De fleste som velger Svea Finans er selskaper som satser mye på bedriftsmarkedet, men gjerne også har en del forbrukere på kundelisten. Vi leverer betalingsløsningene til selskaper som Bygghemma, Outnorth, Animail og Vvskupp.
5) Bestem hvor mye tid du ønsker å bruke på kundefordringene
I hovedsak er det tre typer løsninger for deg som ønsker å selge på nett og la kundene betale med faktura. Jo mer du gjør selv, jo billigere er det. Samtidig vil tidsbruken og risikoen øke.
Fakturakjøp: Betalingsleverandøren sender ut fakturaen til kunden straks etter nettkjøpet og du får betalt allerede dagen. Du får betalt uansett om kunden betaler eller ikke, og slipper dermed all risiko. Dette er den vanligste løsningen. Om du vil kan du legge til en fakturaavgift som dekker kostnaden for fakturatjenesten.
Fakturaadministrasjon: Betalingsleverandøren håndterer faktureringen, men dere står selv for risikoen om kunden ikke betaler. Her får du altså ikke pengene dine før kunden har betalt. Det som gjør denne løsningen attraktiv er at du slipper å bruke tid på fakturering og kostnaden er lav.
Svea Finans tilbyr alle disse tre fakturaløsningene. Ta kontakt så finner vi en løsning som passer ditt behov.
Lykke til i jakten på en velfungerende betalingsløsning for din B2B-nettbutikken!