Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

7 av 10 unge prøver i butikk og handler på nett

Ole Martin N. Evensmo

7 av 10 unge besøker fysisk butikker for å ta på, se eller prøve produkter de allerede har bestemt seg for å handle på nett. Det viser ferske tall fra Virkes eHandelsbarometer.

ANNONSE

Fenomenet som omtales som «showrooming» vil øke kraftig i tiden fremover, sier Bror Stende som er direktør for mote og fritid i Hovedorganisasjonen Virke i en pressemelding.

- Showrooming er et økende fenomen, spesielt blant de yngste kundene.

Virkes eHandelsbarometer viser at 42 prosent av de norske forbrukerne har gjort nettopp dette. De fleste har riktignok ikke gjort det så ofte. 25 prosent sier de har gjort det 1-2 ganger i løpet av siste 12 månedene, mens 13 prosent sier de har gjort det 3 til 9 ganger. Kun 4 prosent av de spurte oppgir at de gjør dette mer enn ti ganger per år.

- Økende antall nettbutikker, kombinert med en forretningsstruktur som gjør at de kan levere raskt og kostnadseffektivt, gir netthandel en stor konkurransefordel som går på bekostning av fysiske butikker, sier Stende. Han påpeker at det finnes flere gode eksempler på butikker som tar den nye konkurransesituasjonen innover seg og har endret måten de driver butikk på.

I rapporten fremkommer det ikke helt uventet at det er de unge som showroomer mest. Blant de under 35 år oppgir 68 prosent at de gjør dette, mens blant de over 50 år er det kun 25 prosent som gjør det samme.

Fortsatt lite salg fra mobil

Til tross for at de fleste nordmenn nå har nettilgang via smarttelefon og nettbrett, skjer fremdeles det meste av netthandelen fortsatt via vanlige datamaskiner. I første kvartal 2014 kom 1 prosent av omsetningen og 6 prosent av antall kjøp via en mobiltelefon, ifølge undersøkelsen til Virke.

Hvor mye av netthandelen som skjer via mobil og nettbrett, varierer med alder. Personer mellom 18 og 39 handler mest med mobil, mens personer i alderen 18-29 er de som handler minst via nettbrett.

Det betyr ikke at mobiltelefonen er uviktig for norsk detaljhandel. 32 prosent av respondentene i Virkes eHandelsbarometer rapporterer nemlig at det hender de bruker mobiltelefonen når de står i en butikk, for å sammenligne priser på tvers av kjeder og butikker. Blant forbrukere under 35 år er dette tallet hele 66 prosent. Også annen informasjon ved produktet som kvalitet, forbrukertester, varianter eller lignende, blir innhentet når man står i en butikk og vurderer å handle. 73 prosent av de under 35 år, og totalt 38 prosent oppgir at de innhenter slik informasjon.

Handlet for 19,2 milliarder kroner på nett

I første kvartal i år handlet nordmenn totalt for 19,2 milliarder kroner på nett og gjennomførte vel 15 millioner kjøp. Nordmenn brukte mest penger på tjenester som stod for 60 prosent av omsetningen, mens varekjøp utgjorde 36 prosent av omsetningen (resterende 4 prosent var uspesifisert). Det viser ferske tall fra Virkes eHandelsbarometer.

Om man derimot ser på antall kjøp dominerte varekjøp, 63 prosent av alle kjøp som ble gjennomført var nemlig fysiske varer (inkludert produkter som tidligere var fysiske, men som nå også leveres digitalt), mens 31 prosent av kjøpene var kjøp av tjenester.

Hver nordmann handlet i gjennomsnitt for 5 270 kroner i løpet av kvartalet, og et gjennomsnittskjøp var på 1 268 kroner. Mens tjenestene i gjennomsnitt kostet 2 448 kroner, var gjennomsnittlig ordreverdi per varekjøp 729 kroner.

Del artikkel: