Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

8 av 10 nettbutikker ser lyst på fremtiden

Ole Martin N. Evensmo

8 av 10 nettbutikker ser litt eller svært optimistisk på fremtiden. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Netthandel.no.

ANNONSE

I undersøkelsen fikk nettbutikkene spørsmålet ”Hva tror du om fremtiden til deres nettbutikk?”. Ca 1500 nettbutikker mottok undersøkelsen, hvorav 10% valgte å svare.

40 prosent oppgav at de var svært optimistiske, mens 38 prosent var litt optimistiske. 11 prosent oppgav at de var verken optimistiske eller pessimistiske. Kun 8 prosent var litt pessimistiske og 3 prosent var svært pessimistiske.

Funnene stemmer godt med en rapport i fjor høst fra bransjeforeningen Distansehandel Norge og Posten Norge som viste at netthandelen i første halvår 2013 vokste med nesten 9 prosent, mens butikkhandelen kun vokste på vel én prosent.

- Optimistisk på egne vegne

Blant de som ser lyst på livet, finner vi Cecilie Kjensli som driver nettbutikk for erotiske produkter, nemlig CecilieKjensli.no.

- Det åpnes per i dag nesten ingen nye butikker, og de som prøver seg forsvinner igjen etter en stund. Mange av de eksisterende legger også ned etter hvert. Jeg er optimistisk på egne vegne.

I tillegg er hennes bransje som skapt for nettet, mener Kjensli.

- Min bransje er ideell for netthandel siden mange kvier seg for å gå inn i en butikk for å handle sexleketøy.

Stoler på egne kunnskaper

Kjensli ser riktignok noen skyer på himmelen, men tror hun skal klare seg godt.

- Jeg bekymrer meg ikke for framtiden selv om jeg er klar over at det samme kan skje i min bransje som i matvarebransjen. Før var det mange småbutikker på hjørnet. Nå er det kun noen få store aktører. Etter hvert som sexleketøy blir mer og mer stuerent kan det jo tenkes at flere streite store nettbutikker velger å ta inn disse varene også. Enkelte prøver allerede har jeg sett, men jeg vet ikke så mye om hvordan det går. Jeg sitter på ekspertisen, og det må jo være noe verdt, håper jeg.

Bygger «communities»

Kenneth Dreyer fra det digitale byrået Inevo bekrefter at optimismen råder.

- Vi opplever mye optimisme blant våre netthandelskunder. Uavhengig av strategi opplever vi vekst og positive nettbutikkdrivere i alle bransjer.

Samtidig øker konkurransen og man må tenke nytt. Mye handler om å knytte kundene tettere til seg, forteller Dreyer.

- En spennende trend vi ser er at det innen mange nisjer dukker opp nettbutikker som fokuserer på å bygge «communities» blant sine målgrupper. For mange har dette vært en suksessformel, da mange av kanalene hvor man betaler for eksponering begynner å bli dyre og konkurranseutsatte.

(Foto: Privat)

Del artikkel: