Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

8 av 10 som netthandler hos André er kvinner

8 av 10 som netthandler hos André er kvinner
AndrĂ© Steinsholm har jobbet som Stormbergs nettbutikksjef i drøyt halvannet Ă¥r. Hans første kontakt med turtøyprodusenten var som butikkselger i Bergen i 2010.
Bilde: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Du kan ha sett ham som fotomodell for turtøyprodusenten Stormberg. Men først og fremst er han Stormbergs nettsjef.

ANNONSE

(KRISTIANSAND, VEST-AGDER): - Det hender at de ansatte mĂ¥ stille opp som modeller nĂ¥r det trengs, humrer Stormbergs nettbutikksjef da eHandel.com treffer ham pĂ¥ selskapets hovedkontor pĂ¥ Sørlandssenteret.

For den som selger turtøy mĂ¥ gjerne ha en del bilder av produktene i bruk pĂ¥ ordentlige modeller. Det er her en del av de 370 ansatte kommer inn i bildet og bidrar med visuell hjelp for selskapet som i fjor omsatte for drøyt 363 millioner kroner.

I tillegg til 50 fysiske butikker er det de tre nettbutikkene i Norge, Sverige og Finland som André Steinsholm er ansvarlig for som henter inn pengene.

En stilling han har hatt siden januar i fjor.

Butikk i Bergen

Hans første møte med Stormberg var mens han studerte markedskommunikasjon pĂ¥ BI i Bergen. Fra Ă¥ være butikkselger i byen mellom de syv fjell har han i løpet av seks Ă¥r posisjonert seg som e-commerce manager.

- 80 prosent av kundene er kvinner, sier han da vi ber han om Ă¥ beskrive den digitale Stormberg-kunden.

- Hva er tankegangen bak dagens designløsning pĂ¥ nettsiden?

- Designet pĂ¥ vĂ¥re tre nettbutikker er utformet med tanke pĂ¥ universell utforming. Vi vil at flest mulig skal kunne fĂ¥ med seg det som vises der. Derfor er det mye kontraster for blant annet Ă¥ øke lesebarheten, sier Steinsholm.

Fire gode vekstĂ¥r

Stormbergs nettbutikk sĂ¥ dagens lys i 2008. Men det var først i 2012, da de byttet plattform, at det begynte Ă¥ rulle skikkelig.

- PĂ¥ fire Ă¥r gikk vi fra 28 til 100 millioner i omsetning, sier han.

Nettbutikksjefen ønsker ikke Ă¥ svare mer konkret pĂ¥ hva prosentfordelingen er mellom nettbutikken og de fysiske butikkene nĂ¥r det kommer til omsetning.

Stormberg var i likhet med mange norske aktører tidlig ute med Ă¥ bruke Facebook - den gang det omtrent var gratis Ă¥ bruke i markedsføringsøyemed.

De bruker det fortsatt, men ser at det klassiske nyhetsbrevet er det som trigger flest kunder. 

- Nyhetsbrevene vi sender ut er faktisk den viktigste omsetningsfaktoren. SĂ¥ vi prøver Ă¥ være aktive, sier Steinsholm.

Forsiktig netthjelp

Kvelden før eHandel.com treffer Steinsholm hadde han hatt fire timer chatte-tjeneste for Ă¥ bistĂ¥ kunder som trengte hjelp.

- Det er viktig Ă¥ gĂ¥ litt forsiktig frem. NĂ¥r vi ser at kunder er lenge inne i nettbutikken, og gĂ¥r litt frem og tilbake, viser det seg at det kan være lurt Ă¥ ha en forsiktig tilnærming for Ă¥ bistĂ¥ dem litt. De fleste setter stor pris pĂ¥ at vi kommer inn i situasjonen nĂ¥r de kanskje er i ferd med Ă¥ forsvinne ut uten Ă¥ ha handlet, sier han avslutningsvis.

Del artikkel: