Norske medier omtaler stadig app-utviklingen i Norge som har gjort en rekke nordmenn rike, men markedet er nå i endring. Alle DN har snakket med bekrefter at konkurransen i Apples Appstore nå er så tøff at det er umulig å nå opp på topplistene uten enorme midler i ryggen. Og uten å befinne seg på topplistene, får man heller ingen synlighet og tjener dermed ingen penger.
– Det koster deg 12–30 kroner i utgifter til et reklameselskap dersom én bruker installerer appen din via en annonse. Ettersom de fleste suksessene er gratisspill, sier det seg selv at du må kunne tåle svært store utgifter i starten, sier tidligere Funcom-utvikler Jørgen Tharaldsen i Megapop til DN.
– Det er blitt helt utrolig mange om benet. Vi beveger oss nå vekk fra å kun lage spill for mobil, sier Ivan Moen som er daglig leder av Rock Pocket Games til DN.
Rock Pocket holder til i Tønsberg og har laget et tyvetalls apper, inkludert barnespillene «Vinter i Blåfjell» og «Hjulene på bussen». I stedet lager selskapet nå mobilspill på oppdrag fra kunder, i tillegg til at de har begynt å utvikle spill for andre plattformer som spillkonsoller og pc.
Selskapet har tjent drøyt to millioner kroner de siste tre årene, men drømmen om å lage en global suksess ansees nå som urealistisk.
– Å lage noe enestående er ikke lenger godt nok i seg selv, sier Ivan Moen.
Ifølge en fersk rapport fra The Midia Research bruker de største selskapene finske SuperCell og britiske King, seks-syv millioner kroner for å markedsføre sine apper - hver eneste dag. Fire av fem kroner fra Appstore og Google Play ender hos kun 50 firmaer, ifølge den samme rapporten.