Abonnement som forretningsmodell er ikke lenger bare for tjenester som strøm og streaming. Folk kan i stadig større grad abonnere også på fysiske produkter kjøpt på nett.
Abonnement betyr enkel sømløshet og forutsigbarhet både for nettbutikk og kunde. Derfor vil denne måten å kjøpe og betale varer vokse i tiden som kommer. Det er gode nyheter for nettbutikker som vet å utnytte muligheten.
Fremveksten av abonnementsøkonomien
De fleste av oss har vært vant til å tenke på abonnement som en måte å kjøpe ikke-fysiske tjenester som telefoni, tv, strøm, software og nettjenester, i tillegg til aviser og magasiner. Men nå vokser det fram stadig flere kategorier av fysiske produkter som tilbyr abonnementsløsninger.
Middager, undertøy, biler, shampoo, damevesker, mobiltelefoner og sexleketøy er bare noen eksempler på hva vi i dag kan bestille på nett og få regelmessig levert hjem. Dette representerer en ny og verdifull forretningsmodell for mange nettbutikker, men også for produsenter som ønsker så selge sine produkter direkte til forbruker uten å gå via en forhandler slik som Nespresso gjør med sine kaffekapsler og Apple med sine mobiltelefoner.
Hvorfor skjer dette nå?
Vi tror det er fire hovedgrunner til at vi nå ser vekst i abonnementsmodeller for fysiske produkter:
Økende netthandel: Folk er vant til å handle på nettet og dermed vant til å få ting levert hjem. Det er enkelt å bestille og betale på nett, spesielt når det gjelder abonnementsavtaler som for de fleste ikke er naturlig å inngå i en fysisk butikk.
En enklere hverdag: Med abonnement har man én ting mindre å tenke på. Det egner seg dermed godt for produkter som forbrukes ofte, som shampoo og middag, eller produkter hvor det er viktig å alltid ha den siste utgaven, som iPhone.
Økonomisk smart: Mange vil forvente å spare penger på å abonnere på et produkt fremfor å kjøpe det enkeltvis. Samtidig vil nettbutikken ha et incentiv til å gi «kvantumsrabatter» for å inngå en varig og fast kunderelasjon som sikrer lojalitet.
Investeringsvilje: Suksessen til konsepter som Dollarshaveclub.com og Birchbox har gjort at investorer og gründere har fått øynene opp for selskaper som leverer «abonnementsbokser» med produkter hjem til folk basert på en interesse (ny kosmetikk som Birchbox) eller behov (rimelig barbering som Dollarshaveclub).
De tre «hotteste» abonnementskonseptene
Tidsbesparende:
Her finner vi abonnementer som gjør livet enklere for kundene ved at de slipper å ta valg eller bruke tid i hverdagen. Noen eksempler:
- Godt Levert og Adams Matkasse (middagsabonnementer)
- Fidos Matkasse (hundematkasser)
- Zipcar, Nabobil (abonnement på tilgang til biler)
Forbruksprodukter:
Produkter man forbruker jevnlig og derfor trenger å kjøpe igjen regelmessig egner seg godt til en abonnementsordning.
- Dollarshaveclub (barbersaker)
- Bjørn Borg (undertøy)
- Shoedazzle (damesko)
- Nespresso (kaffekapsler)
Interessebokser:
Det har nærmest vært dotcom-tilstander rundt konsepter som tilbyr regelmessig hjemlevering av bokser med produkter rettet mot spesielle interesser eller målgrupper. I dag finnes det slike for nær sagt enhver målgruppe og interesse, selv om Norge henger litt etter fortsatt.
- Birchbox (vareprøver på ny kosmetikk)
- Goodiebox (kosmetikk- og pleieprodukter)
- Lootcrate (for gamers og spillnerder)
- Vegan Cuts (produkter for veganere)
Hva betyr det for nettbutikkene?
Muligheten til å inngå faste kundeforhold og dermed sikre gjenkjøp, forutsigbarhet og tilgang til kundedata bør være enhver nettbutikks våte drøm. Dermed vil abonnementskonsepter bli et viktig element i kampen om kundelojaliteten.
Spesielt interessant bør det være for alle som selger sko, klær, kosmetikk, forbruksvarer, mat eller andre ting folk trenger ofte. Det er også gode muligheter for å etablere «interessbokskonsepter» som lar deg sende vareprøver og promotions til dine kunder på abonnementsbasis og på den måten sikre en løpende relasjon.
Smarte nettbutikker bør se på muligheten for å etablere abonnementskonsepter for å sikre gode kunderelasjoner i en knalltøff konkurranse.
Kilde: Opinion