ANNONSE

Adams matkasse: Mett via nett

Netthandel

En brukervennlig nettbutikk og et godt backend system har vært avgjørende for den raske veksten Adams Matkasse nå opplever.

ANNONSE

Filosofien til bergensbaserte Adams Matkasse er å forenkle hverdagen. Dette gjør de gjennom å levere ferske, lokale råvarer og middagsoppskrifter hjem på døren til kundene sine én gang i uken. Sammen med Godt Levert dominerer Adams matkasse dette området på nett.

Enorm vekst

Adams Matkasse har på kort tid blitt en aktør å regne med blant middagsleverandørene på markedet. Fra 24 leveranser på oppstartsdagen i februar i fjor, har man i dag nærmere 10 000 leveringer i uken. Omsetningen i år vil lande på rundt 130 millioner kroner, mens forventet omsetning i 2015 er en halv milliard. Selskapet har to sentrallager i Norge; ett i Oslo og ett i Bergen. Hver helg frakter Bring varene ut i landet fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord, før de blir distribuert rundt i de ulike byene med ekspressbiler. Hver mandag ettermiddag og kveld er cirka 300 sjåfører i sving for å få matkassene ut til abonnentene.

- Har ikke mistet kunder

Det siste året har de ekspansive bergenserne brukt på å utvide til nye byer, perfeksjonere produktet og videreutvikle tjenesten. Selskapet har nå tre kokker og en ernæringsfysiolog som jobber fulltid for å utvikle menyene, og innkjøpere som jobber knallhardt for å finne de beste råvarene til riktig pris. Samtidig skal man altså holde tritt med en enorm kundevekst. Selskapet har også fått inn Linas Matkasse AB som er markedsleder innen samme område i Sverige, som majoritetseier i selskapet.

- Vi jobber for å gi kundene verdi for pengene! Vi ser at det er veldig høy kundelojalitet, og det er det som har bidratt til at veksten er såpass stor. Vi har ikke mistet kunder underveis, vi har bare hatt tilvekst av kunder, forteller Harald Aalvik, som er en av gründerne bak Adams Matkasse.

Organisk vekst på nett

Adams Matkasse begynte offline, og i starten var også 90 prosent av salget offline. Man innså imidlertid raskt at det store vekstpotensialet lå online. Hele 95 prosent av kundeveksten etter sommeren har kommet på nett.

- For oss er dette den beste kanalen med tanke på å nå ut til et stort geografisk område, som potensielt kan eskalere fort, forklarer daglig leder og medgründer Lasse Smedsvig.

Utfordringen i måten selskapet driver på er å sørge for at logistikken fungerer skikkelig, og gjøre kundeopplevelsen så enkel og sømløs som mulig.

Automatiserte systemer på alle deler av bedriften har derfor vært viktig. Selskapet har et egenutviklet backend it-system, og opererer med enkle og egenutviklede kundesider tilpasset konseptet.

- Nettsiden vår skal være en konverteringsdriver. Det er det den er tuftet på. Vi søker hele tiden nye løsninger for kundene våre, og vi vil etter hvert komme med ganske mange spennene nylanseringer både for eksisterende kunder og med tanke på konvertering. Vi ser at det gir god valuta for pengene å bruke ressurser på å optimaliserer nettsiden med tanke på å høyne konverteringen, forteller Smedsvik.

Vellykket blogg

I tillegg til at man er svært aktive på sosiale medier, introduserte Adams Matkasse for litt siden også en egen blogg.

- Det var egentlig et slags prøveprosjekt, men det har vist seg å være en enkel måte å drive trafikk til sidene våre, og det er en plattform vi vurderer å bruke enda mer i tiden fremover. Vi ser blant annet at bloggen ”20 tips til Matpakke” hadde 29 000 unike visninger på én dag, forteller Harald Aalvik.

Igjen er selvsagt utfordringen å konvertere denne trafikken til kunder. Akkurat nå sjekker selskapet derfor om man klarer å spore de kundene som kommer inn via blogg gjennom et lengre løp.

- Vi tror uansett det er god merkevarebygging for de potensielle kundene som besøker siden, sier Aalvik, som avslutter med et offensivt lite stikk til TNS Gallup-undersøkelsen fra november, som viser at kun to prosent har abonnert på «mat på døren»-tjenester de siste tolv måneder.

- Vi ønsker bare å si at vi ser på det som et enormt potensial. Vi har opplevd enorm vekst det siste året, og hvis det foreløpig bare er to prosent av markedet som har testet disse tjenestene, så synes vi det er helt kanon!

Del artikkel: