Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Adblock rammer netthandel hardt

Ole Martin N. Evensmo

To norske eksperter slår alarm: Adblock-tillegg stopper også verktøyene netthandel og digital markedsføring trenger.

ANNONSE

Bruken av adblock-teknologi øker fort, nå også på mobiler etter at Apple i forrige uke åpnet opp for å blokkere annonser i Safari. I løpet av noen dager er apper som gjør de nødvendige endringene i Safari blitt de mest poplære i Itunes.

Målet til adblock-tillegg er å blokkere annonser for å skape en ryddigere leseopplevelse og redusere nedlastningtiden. Dette rammer mediabransjen hardt. Men det har vært liten fokus på hvordan teknologien også blokkerer en rekke mekanismer som moderne nettsteder, særlig nettbutikker, er helt avhengig av. 

Årsaken er at adblock-tillegg stopper alt eller de fleste typer innhold som ikke kommer fra domenet brukerne har kontaktet. Har du gått til adressen nettbutikk.no, blokkerer de mest aggressive adblockerne all kommunikasjon med andre nettadresser.


Eivind Savio, Neolabs

Eivind Savio, Neolabs

Dermed blokkeres tredjepart-cookies, tellepiksler og svært mange typer javascripts som skal kommunisere med eksterne systemer. Dette får konsekvenser for nettbutikkenes mulighet til å forbedre markedsføringen, måle effekt, yte kundeservice via chat, optimalisere brukervennlighet og personalisere innhold.

- Når alt av analyseteknikk, annonser, cookies og andre sporingsverktøy stoppes, vil man for eksempel ikke se om man har fått en visning og heller ikke vite om innholdsmarkedsføring fungerer, påpeker Eivind Savio, fagansvarlig for analyse i Neolabs overfor Netthandel.no. Jeg har også sett eksempler på at norske nettbutikker helt slutter å fungere på iPhone med AdBlock slått på, sier Savio.


Roar Eriksen, Findability

Roar Eriksen, Findability

- Jeg tror dette er veldig, veldig alvorlig for digital markedsføring på nett, særlig i Norge fordi penetrasjonen av Apple-produkter i Norge er skyhøy, sier Roar Eriksen, seniorrådgiver i Findability, til Netthandel.no.

Han påpeker at ingen vet hvor mange som kommer til å installere adblock-tillegg på Apple-mobilene sine. Og foreløpig krever tilleggene litt teknisk kompetanse og det er forskjell på hvor agressive de er. Men adblocker-appen Crystal er nå den neste mest populære betalte appen blant norske brukere, og på amerikanske Itunes ligger Crystal som nummer én og konkurrenten Purity som nr tre.

- Det er ikke så skummelt i dag, men fryktelig skummelt på sikt. Adblock er blitt vanlig på desktop og nå kommer det trolig til å bli populært på mobil, her er raskere nedlastningstid enda viktigere. Dette gjør at landskapet blir stadig mer tåkete og vi risikere å jobbe i blinde, sier Eriksen til Netthandel.no.

Eriksen påpeker at adblockere også stopper Google-annonser, et svært viktig markedsføringverktøy for norske netthandel og digital markedsføringsbransje.

Det er ingen enkel løsning på adblocker-problemet. Dagens internett er basert på samarbeid - en vanlig nettside, X.no, blir levert til bruker og så henter nettsiden et mylder av kodebiter fra andre leverandører. Å endre publiseringsløsninger og støttesystemer slik at alt innhold på en nettsiden faktisk leveres fra primærdomenet er vanskelig å se for seg.

Del artikkel: