Det er den danske mediekolossen Bonnier som eier Adlibrisgruppen.
Adlibrisgruppen som omfavner nettbutikkene Adlibris (bøker), Discshop (DVD-filmer og dataspill), Bamba (leker), Kökets Favoriter (kjøkkenredskaper) og Odla (planter og blomster til hagen), omsatte i fjor for 1,775 milliarder svenske kroner, skriver selskapet i en pressemelding.
Det betyr en markant omsetningsøkning på 21 prosent.
- 2016 har vært et meget bra år for oss, sier Johan Kleber, daglig leder i Adlibrisgruppen.
Bøker fortsatt viktigst
Selv om det er vekst i flere ulike kategorier, er det fortsatt bøker som er viktigst.
Selskapet er operative i Norge, Sverige og Finland og opplevde salgsvekst på til sammen 17 prosent i alle landeene i fjor. Ifølge Adlibrisgruppen solgte de en bok hvert tredje sekund i 2016.
Totalt omsatte de bøker for 1,519 milliarder svenske kroner.
I de andre produktkategoeriene som de satser på ble det en vekst på 49 prosent. Likvel er Kleberg klokkerklar på at bøker er det som ligger nærmest hjertet på dem.
- Vi begynner nå å få en bra omsetning innen relativt nye produktkategorier for oss. Og i omstillingsfasen fra å være en dedikert bokhandel på nett - til å bli et netthandelsselskap - lykkes vi fortsatt i å kapre markedsandeler og beholde pasjonen for det som ligger våre hjerter nærmest; bøker. Og det er vi veldig stolte av, sier Kleberg.
Jobber for økt leselyst
Han satser på å få enda flere til å lese - og kjøpe bøker.
- Vi vil hele tiden fortsette å utvikle oss og drive bokbransjen fremover. Ved å finne nye veier for å nå ut til flere, og på flere måter inspirere til bokkjøp, bidrar vi til at flere leser. Det er en sterk drivkraft for oss, mener Kleberg.
En av disse måtene å nå frem til flere åpenbarte seg i fjor sommer. Da åpnet den tradisjonelle nettbokhandelen Adlibris Marknad - en fysisk butikk sentralt plassert i Stockholm.
(Foto: Benitha Källberg/Adlibris/CC BY-ND 3.0)