Netthandel.no kunne i går fortelle at EU har vedtatt nye, strengere regler for bruk av persondata som også vil bli innført i Norge. Reglene gjelder blant annet nettbutikker og hvordan de bruker innsamlet data - både om registerte, handlende kunder og anonyme besøkende på nettsidene.
Reglene krever at kunden må si aktivt ja til hver type gjenbruk av data som skal gjøres. Dette vil komplisere mye innen digital markedsføring, retargeting og mange teknikker nettbutikkene bruker til å følge og kontakte potensielle kunder.
Foreløpig er mye uklart - den endelige lovteksten er ikke offentliggjort og Datatilsynet kan ikke fortelle noe om hvordan nettbutikker i fremtiden må skape dialog med kundene sine.
Lovverket vil - uansett hvor strengt det ender opp med å bli - skape IT-utfordringer for norske nettbutikker. Det medgir Filip Elverhøy, digitaldirektør i Elkjøp Nordic overfor Netthandel.no. Men han ønsker de nye reglene velkommen og får støtte hos konkurrenten, Expert.
- De nye reglene er i tråd med våre tanker, kundene skal få bedre styring med og innsikt i hva vi lagrer av data, sier Elverhøy til Netthandel.no.
Også Expert er kjent med de kommende EU-reglene og har begynt å planlegge for dem.
- Vi ønsker at kundene våre skal ha en positiv totalopplevelse. Vi ønsker å ha en god relasjon og planlegger derfor å anonymisere mer kundedata og heller markedsføre oss mot kundegrupper, forteller Atle Kirkeby, Nordic Omnichannel Director i Expert.
Eleverhøy forteller at Elkjøp Nordic har fulgt utviklingen av lovverket. Til tross for at bransjen har to år på å tilpasse seg, har Elkjøp startet på jobben. For i tillegg til å kreve godkjenning fra kundene for gjenbruk av data, krever EU-reglene at kunder skal alltid skal få se og slette data et selskap har lagret om dem.
- For å gi kunden kontroll, må vi samle alle kundedata på ett sted og det er et stort IT-prosjekt, forteller han.
Advarer mot for strenge regler
Elverhøy ønsker de nye reglene velkommen, men ser flere utfordringer. EU-reglene krever at nettbutikker må skaffe seg aksept fra brukerne for hver type gjenbruk man skal gjøre av data. Det holder ikke å presentere én felles godkjenningstekst slik man gjør med dagens cookie-aksepter.
Eleverhøy håper at dette kan gjøres på en enkel måte og at norske nettbutikker ikke må påtvinge kundene en lang og omfattende godkjenningsavtale før de får komme inn.
- Blir lovverket for strengt, vil det slå tilbake og ikke hjelpe forbrukerne. Det ser vi generelt. Blir tekstene og akseptene man serverer for kompliserte, trykker veldig mange bare ja uten å lese, advarer Elverhøy.
Han understreker nå behovet for god informasjon og dialog mellom norske nettbutikker og Datatilsynet. Målet er å bli enig om hvordan man kan lage en gode brukerdialog som tilfredstiller kravene i det nye lovverket.
- Da kravene til bedre informasjon rundt cookies kom, så de veldig strenge ut, men det ble ikke så ille, påpeker han. Vi kommer til å få noen utfordringer i en overgangsperiode, vi må arbeide med brukeropplæring og finne gode løsninger, sier han til Netthandel.no.
Har samlet kundedata
Expert har allerede samlet sine kundedata på et sted og er klare til å møte EUs krav om å gi kundene innsyn og rett til sletting, forteller Kirkeby. Han er ikke bekymret over de nye reglene, men medgir at på enkelte typer gjenbruk av data vil nok mange kunder si nei og peker ut retargeting som noe mange kunder vil si nei til.
Uavhengig av EU-reglene varsler han en større fokus på segmentert markedsføring og mener Expert kan gjøre det uten å bruke individbaserte persondata.
- Det norske markedet er så lite, splitter man opp for mye, blir målgruppene for små,  sier han til Netthandel.no.
(Foto: Elkjøp Nordic)