Toppsjef i Verdane Capital advarer norske selskaper i varehandelen om Amazons inntog til Norge, og tror spesielt elektronikkbransjen vil slite. Han tviler ikke pÃ¥ at Amazon kommer, spørsmÃ¥let heller mer mot nÃ¥r. Â
- Amazons primærlojalitet er Ã¥ maksimere avkastning pÃ¥ egen kundeportefølje og til sine aksjonærer, sier toppsjef Bjarne Lie i oppkjøpsfondet Verdane Capital til Finansavisen.Â
Selskapene som Lie eier, for en verdi av 15 milliarder kroner, har forberedt seg pÃ¥ markedsplassens inntreden sÃ¥ langt er mulig. Dette mener han flere burde gjøre.Â
Kan bruke varene dine til sin egen fordel
Amazon har markedsandel pÃ¥ 51 prosent av all netthandel i USA. Markedsverdien av dette éne selskapet er sÃ¥ mye som 863 milliarder dollar, som kan sammenlignes med markedsverdien av alle selskapene pÃ¥ Oslo Børs, som ligger pÃ¥ 251 milliarder dollar.Â
Selskapet skal ogsÃ¥ i følge Finansavisen bruke 23 milliarder dollar pÃ¥ forskning og utvikling i Ã¥ret, mens alle norske selskaper totalt bruker 64 milliarder pÃ¥ dette.Â
Verdane-sjefen oppfordrer aktører til Ã¥ være svært forsiktige dersom de har planer om Ã¥ legge inne varene sine pÃ¥ markedsplassen. Dette fordi Amazon med sin avanserte teknologi innhenter data som de kan bruke til sin egen fordel.Â
- Dataene de samler pÃ¥ produktsalg for tredjeparter gjennom markedsplassen kan de bruke til to ting: Enten øke kommisjonen, eller utvikle og selge egne merkevarer tilsvarende ditt.Â
Kan bli spesielt utfordrende for elektrobransjenÂ
En annen ting Verdane-sjefen frykter nÃ¥r det gjelder Ã¥ legge egne varer pÃ¥ nettsiden er at kundene kan sjekke prisene pÃ¥ Amazon, og dermed prøve produktet i butikk, men sÃ¥ gÃ¥ tilbake til Amazon for Ã¥ kjøpe varen igjen. Han tror spesielt elektronikk-bransjen er utsatt her, men at nøkkelen til overlevelse vil være Ã¥ fokusere pÃ¥ egne nettbutikker med konkurransedyktige priser.Â
- To av tre som driver fysiske elektronikkbutikker vil være borte før 2025, hevder Lie.Â