Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Verdane-sjef advarer norsk varehandel mot Amazon

1 av 5 netthandelskjøp gjøres hos markedsplassene
Administrerende direktør i Verdane Capital advarte norske selskaper om Amazon under PE-konferanse i Oslo.
therese.karlsrud.haugen

Toppsjefen i oppkjøpsfondet Verdane Capital ber norske selskaper være forsiktige med å legge inn egne varer hos amerikansk gigant.

ANNONSE

Toppsjef i Verdane Capital advarer norske selskaper i varehandelen om Amazons inntog til Norge, og tror spesielt elektronikkbransjen vil slite. Han tviler ikke på at Amazon kommer, spørsmålet heller mer mot når.  

- Amazons primærlojalitet er å maksimere avkastning på egen kundeportefølje og til sine aksjonærer, sier toppsjef Bjarne Lie i oppkjøpsfondet Verdane Capital til Finansavisen. 

Selskapene som Lie eier, for en verdi av 15 milliarder kroner, har forberedt seg på markedsplassens inntreden så langt er mulig. Dette mener han flere burde gjøre. 

Kan bruke varene dine til sin egen fordel

Amazon har markedsandel på 51 prosent av all netthandel i USA. Markedsverdien av dette éne selskapet er så mye som 863 milliarder dollar, som kan sammenlignes med markedsverdien av alle selskapene på Oslo Børs, som ligger på 251 milliarder dollar. 

Selskapet skal også i følge Finansavisen bruke 23 milliarder dollar på forskning og utvikling i året, mens alle norske selskaper totalt bruker 64 milliarder på dette. 

Verdane-sjefen oppfordrer aktører til å være svært forsiktige dersom de har planer om å legge inne varene sine på markedsplassen. Dette fordi Amazon med sin avanserte teknologi innhenter data som de kan bruke til sin egen fordel. 

- Dataene de samler på produktsalg for tredjeparter gjennom markedsplassen kan de bruke til to ting: Enten øke kommisjonen, eller utvikle og selge egne merkevarer tilsvarende ditt. 

Kan bli spesielt utfordrende for elektrobransjen 

En annen ting Verdane-sjefen frykter når det gjelder å legge egne varer på nettsiden er at kundene kan sjekke prisene på Amazon, og dermed prøve produktet i butikk, men så gå tilbake til Amazon for å kjøpe varen igjen. Han tror spesielt elektronikk-bransjen er utsatt her, men at nøkkelen til overlevelse vil være å fokusere på egne nettbutikker med konkurransedyktige priser. 

- To av tre som driver fysiske elektronikkbutikker vil være borte før 2025, hevder Lie. 

Del artikkel: