ANNONSE

Virke: - Alarmbjellene bør ringe hos myndighetene

Virke: - Alarmbjellene bør ringe hos myndighetene
Harald Andersen, direktør i hovedorganisasjonen Virke, mener de er forsiktige i sine anslag om at 40 000 arbeidsplasser i norsk detaljhandel er borte i 2013. Demografiske endringer, endringer i folks kjøpsmønster og digitalisering gjør sitt til at de går ut med en dyster advarsel.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Virke varsler varsko når de nå har sett at så mange som 40 000 arbeidsplasser i norsk detaljhandel kan være borte i løpet av de neste 13 årene.

ANNONSE

Harald Andersen, direktør med ansvar for samfunnspolitisk utrednings-, analyse- og påvirkningsarbeid i Hovedorganisasjonen Virke, er oppriktig bekymret for hva som skjer med tusenvis av norske handelsansatte i årene som kommer.

For med bakgrunn i tall innhentet fra Statisisk Sentralbyrå (SSB) og Samfunnsøkonomisk Analyse er de bekymret på vegne av bransjene de representerer.

Dystre fremtidsutsikter

Det er i all hovedsak tre ting som ligger an til å endre detaljhandelen slik vi kjenner den i dag ifølge Virke-direktøren. Demografiske endringer, annerledes kjøpsmønstre og digitalisering er sammen sterke endringsdrivere.

- Allerede i dag står det ifølge NAV 35 000 ufaglærte i kø og vil inn detaljhandelen. Og det blir ikke noe bedre av at det ligger an til å bli 40 000 færre arbeidsplasser innen 2030, sier Andersen til eHandel.com under Handelskonferansen 2017 på Scandic Fornebu i Bærum.

40 000 færre arbeidsplasser innen detaljhandelen tilsvarer 10 prosent, noe som er et ganske kraftig innhugg.

- De forsvinner

- Jeg vil faktisk gå så langt som å si at våre prognoser mot 2030 er ganske forsiktige, sier Andersen.

- Men er ikke dette arbeidsplasser som bare flytter seg fra en fysisk til en digital tilværelse?

- Nei, dette er arbeidsplasser som blir borte, sier Andersen bestemt.

Allerede i dag står det ifølge NAV 35 000 ufaglærte i kø og vil inn detaljhandelen. Og det blir ikke noe bedre av at det ligger an til å bli 40 000 færre arbeidsplasseer innen 2030

Harald Andersen

Mer penger på tjenester enn handel

Demografiske endringer viser at vi stadig bor tettere. Dermed blir det behov for færre butikker ifølge Andersen.

Et endret kjøpsmønster viser at vi bruker mer og mer penger på tjenester og reiser enn på vanlig handel.

- I 2015 brukte nordmenn mer penger på tjenester enn varer. Vi er også blitt mer selektive, prisbevisste og digitale i måten vi handler på, sier han.

Handler mer i utlandet

Og når vi reiser mer handles det også mer utenlands. Siden 2011 har handel i fysiske butikker i Norge økt med 15 prosent, mens kjøp av tjenester og reiser har økt med 30 prosent.

Handel i utlandet, dagsturer til Sverige inkludert, har økt med hele 60 prosent

Til slutt slår også den stadig økende digitaliseringen inn i totalbildet som viser Handels-Norge anno 2030.

- Da blir brått landegrenser visket ut. Og et norsk nettselskap kan fort etablere seg med lager i utlandet og mer eller mindre styre hele prosessen utenfor Norges grenser. Dette får selvsagt konsekvenser for norske arbeidsplasser, sier Andersen avslutningsvis.

Del artikkel: