Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Alexander Hanengs 3 råd til norske nettbutikker

Alexander Hanengs 3 råd til norske nettbutikker
Alexander Haneng
Foto: Posten Norge
Magnus Hjelle

Alexander Haneng er femte ekspert ut i sommerens artikkelrekke som kommer med 3 konkrete råd til norske netthandelsaktører.

ANNONSE

Vi har bedt jurymedlemmene i Netthandelsprisene som deles ut på konferansen Load i september, om å komme med tre konkrete råd hver til norske netthandelsaktører . Femte ut i rekken av eksperter er Alexander Haneng. Her kan du lese flere råd om bedre netthandel.

Alexander Haneng

Alexander Haneng er ekspert på netthandel og sitter i juryen til Netthandesprisene på andre året. Etter 10 år i oppstartsselskaper og 10 år i konsulentbransjen leder han i dag Posten og Brings satsning på innovasjon. Alexander har jobbet med mange av de store norske retailkjedene innen ehandel og ominikanal, og er en populær foredragsholder.

1) Høna og egget

Generelt har jeg sett en underinvestering i netthandel blant norske retailkjeder. Det har vært litt høna og egget-problematikk. Lav omsetning og resultat i nettbutikken sammenlignet med omsetningen i fysiske butikker har ført til at man prioriterer å investere i butikkene fremfor i netthandel. Nå ser vi utenlandske aktører som satser for fullt på Norge, og mitt heteste tips til retailbransjen er å gjøre et byks i investeringene, både i penger og ikke minst i riktig kompetanse.

2) Krever kontinuerlig jobbing

Min erfaring er at når man først har kjørt et prosjekt for å lage en nettbutikk så undervurder man hvor mye arbeid det er å drive nettbutikken. For å oppnå en høy omsetning så kreves det kontinuerlig jobbing. Nye kampanjer, sjekke at kategoriene viser fornuftige alternativer, sette opp relaterte produkter, bygge godt innhold rundt bestselgerne, jobbe med konverteringsoptimalisering osv. En kjede ville aldri ha åpnet en fysisk butikk på Karl Johan, og så ikke hatt noen fast ansatte til å aktivt jobbe med vindusinnstillingene, sette opp kampanjeplakater, rydde i varene osv. Man kan få inntrykk at det er tilfelle i en del nettbutikker.

3) Nettbutikken må være synlig

Digital synlighet og kjøpshjelp er jevnt over dårlig i norske nettbutikker, og et utgjør et stort uutnyttet potensial. Tenk på hvilket problem forbrukeren ønsker å løse, hvilke ord han bruker til å søke etter løsningen i Google, og hvilken hjelp forbrukeren trenger for å velge riktig produkt. De søker ikke etter «Speidel Braumeister», men «hvordan brygge øl».  Da må din nettbutikk være synlig. Når de så har klikket seg inn og får en liste på 20 forskjellige bryggemaskiner lurer de på hvem skal de velge? Hjelp dem i valget, og tilby en startpakke!

 

Del artikkel: