Forventningene er høyere en noensinne på netthandelsgigantene Amazon og Alibaba. Når Amazon rapporterte gunstige tall i forrige uke, både i omsetning og resultat, sluttet det seg fortsatt til at selskapets aksje falt.
Nå er det kinesiske Alibabas tur til å vise hva selskapet har levert under det tredje kvartalet. Resultatet ble at selskapets omsetning totalt sett økte med 54 prosent til nesten 85,2 milliarder kinesiske yuan, hvilket tilsvarer 123 milliarder norske kroner.
Nok et kvartal i rask vekst
Av kronene stod foretakets kjernevirksomhet, det vil si netthandelen, for 72,5 milliarder yuan.
- Alibaba har hatt nok et sterkt kvartal med rask vekst. Verdt å notere er at antall kunder som handler minst en gang per år økte med 25 millioner og er nå oppe i 601 millioner, om man ser på de 12 månedene frem til 30.september 2018, sier Daniel Zhang, daglig leder for Alibaba Group, i en kommentar til rapporten.
Lavere enn forventet
Selv om tallene kan virke fantastiske sÃ¥ hadde markedets analytiker regnet med ennÃ¥ høyere nivÃ¥ fra Alibaba. I følge den svenske avisen TT var den forventede omsetningen for kvartalet pÃ¥ 86,5 milliarder yuan.Â
Under Ã¥rets tredje kvartal økte Alibabas netthandelsvirksomhet samtidig sitt driftsresultatet til 29,8 milliarder yuan - drøyt 36 milliarder kroner. Det er en økning pÃ¥ 13 prosent sammenlignet med samme periode Ã¥ret før.Â