Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Alibaba på sjarmoffensiv i Norge

Alibaba på sjarmoffensiv i Norge
Netthandel

Alibaba-topp i Europa, Amee Chande, og flere norske selskaper var torsdag denne uken samlet på hovedkontoret til Innovasjon Norge.

ANNONSE

Amee Chande, Alibabas managing director i UK og Norden, var torsdag på plass i Oslo for å prate varmt til et knippe utvalgte norske selskaper om hva som venter i det fjerne Østen for dem som ønsker - og kan - bli med på plattformeventyret til den kinesiske nettgiganten Alibaba.

- Skandinaviske merker og produkter har en glorie rundt seg som for mange kinesere skinner som et kvalitetsstempel. Vårt fokus er å bringe norske aktører inn på det kinesiske markedet og lære dem netthandel i Kina, sier Chande til Netthandel.no.

Damen, som har jobbet for Alibaba i London det siste året, har bakgrunn innen retail- og omnikanal-strategi fra McKinsey & Company, Wallmart og Staples.

LES OGSÅ: Her er verdens 100 rikeste tech-hoder

Norske merker inn i Kina

Målet er å få flere norske selskaper til å søke nettlykken hos dem på Tmall Global - et av utallige underbruk som hører innunder Jack Maes Alibaba-paraply.

Tmall er den ledende B2C-markedsplattformen i Kina, med en markedsandel på 60 prosent. Her ligger det tilgjengelig varer fra 5400 globale merker.

Normalt sender Tmall daglig ut 30 millioner pakker.

Danske Lego og svenske Arla er allerede godt etablert der.

Netthandel.no vet med sikkerhet at et stort, norsk selskap bare er uker unna å lansere et utvalg av varene sine på Tmall Global-plattformen.

Fikser alt

Ved å betale en viss sum kan selskapet tilrettelegge og klargjøre alt for at også norske selskaper skal få innpass i det enorme kinesiske nettmarkedet.

- Noe av det viktigste med å få fotfeste i Kina er å ha noen som kjenner markedet. Og det gjør vi, sier Chande, som blant annet hadde representanter fra store, norske selskaper som Skogstad og Ekornes på plass  for å høre hva hun hadde å si.

Også en rekke mindre selskaper, med særlig hovedfokus på hudpleieprodukter og klær, var på plass under Innovasjon Norges China Norway E-commerce Workshop 2016.

Og skulle et norsk selskap lykkes i Kina er mulighetene nærmest uendelige.

I fjor ble det kinesiske metthandelsmarkedet verdsatt til 672 milliarder kroner - en oppgang på 42,1 prosent fra året før.

Hele 400 millioner kinesere, eller en tredjedel av befolkningen, handlet på nett i fjor.

Tall fra Bengal Consulting Group fra desember 2015 viser at 82,3 prosent av netthandlerne i Kina er i aldersgruppen 25-45 år.

Nesten seks av ti som handler på nett i Midtens Rike er kvinner.

LES OGSÅ: Jack Mae og Alibaba med omsetningsmål på mer enn 900 milliarder dollar i 2020

Trekker på smilebåndet av Black Friday

Chande sier til Netthandel.no at markedet ennå er ungt i Kina, og at kundene er lite lojale mot et merke.

- De aller fleste aktørene har kommet inn hos oss i løpet av de siste 24 månedene, og det er mange produkter som ikke er representert, sier hun.

- Kan du gi et eksempel på et produkt Norge kunne bidra med?

- Salt, i alle mulige varianter, er et godt eksempel, svarer hun kjapt.

Hun sier at mange kinesere kjenner til norsk laks og Omega-3. Men at de ikke kjenner til noen bestemte norske merker som selger disse produktene.

Hun smiler litt når Black Friday nevnes i en bisetning.

I Kina er det datoen 11. november, også kalt Singles Day, som er den ultimate kjøpsdagen.

- 11. november i fjor ble det håndtert 464 millioner pakker, sier hun og smiler.

Har eget logistikkselskap

Hun sier at kinesiske kjøpere er like utålmodige som alle andre i verden som handler på nett. De vil aller helst ha det de har kjøpt med en eneste gang.

Dette er noe av grunnen til at Alibaba, sammen med åtte andre kinesiske selskaper, etablerte logistikkselskapet China Smart Logistic Network (CSN) i mai 2013.

Målet er at de skal kunne garantere levering mellom 2000 forskjellige kinesiske byer i løpet av 24 timer.

- Om dere tror utviklingen går fort her i Europa, så bør dere ta en titt til Kina, sier Chande under sitt dagsbesøk i Oslo.

(Foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: