Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Alle snakker om Amazon - her er bokbransjens nye digitale konkurrenter

Alle snakker om Amazon - her er bokbransjens nye digitale konkurrenter
Bokbransjen selger stadig mer leker, bursdagskort og andre produkter som ikke tradisjonelt sett har vært typiske varer i en bokhandel. Brukte bøker vil de foreløpig ikke selge.
Foto: eHandel.com
Ole Martin N. Evensmo

Bokbransjen snakker om trusselen fra Amazon, men med digitalisering og nytenkende gründere er bransjen i ferd med å få en ny stor utfordring.

ANNONSE

Ifølge Forleggerforeningen ble det i fjor solgt 20 millioner nye bøker i Norge. Mye tyder imidlertid på at norske lesehester ikke setter bøkene i hylla etter endt lesing, men heller selger dem videre.

En kartlegging gjort av NRK viser at bruktsalget av bøker i Norge nå er i ferd med å ta av. Mens bøker tidligere ble solgt på loppemarkeder og antikvariat, er det nå digitale kanaler som gjelder:

  • Appen Tise som ble lansert i 2016 har i disse dager omtrent 15 000 annonser med bøker i appen.
  • Finn.no har mer enn 68 000 bokannonser. Dette inkluderer bøker som selges og gis bort.
  • Appen Shpock har blitt lastet ned over 700 000 ganger av norske brukere. Bøker er en av appens fem største produktkategorier.
  • Nettbutikken Bookis lar nordmenn kostnadsfritt selge brukte bøker via deres portal. De tilbyr ogsÃ¥ gratis frakt av bøkene. De har nÃ¥ snart 100 000 brukte bøker i sitt sortiment som i løpet av august ogsÃ¥ vil inkludere 3,5 millioner nye bøker.

Dette kan selvsagt få konsekvenser for både forlag, kjeder og nettbutikker som lever av å selge nye bøker.

Utdaterte forretningsmodeller?

Arne Krokan som er professor ved institutt for sosiologi og statsvitskap ved NTNU og et kjent navn innen innovasjon og ledelse, sammenlikner det som nå skjer med bokbransjen med musikkbransjen der musikerne etter hvert har vært nødt til å finne andre inntektskilder enn salg av CD'er.

Mulige inntektskilder kan være foredrag og andre arrangementer som for eksempel festivaler, sier Krokan til NRK.

– Det er mange muligheter for forfatterne til å tjene penger, men man må kanskje tenke annerledes når det gjelder forretningsmodellene som bransjen bruker, sier Krokan.

Han oppfordrer også forlagene til å tenke nytt og for eksempel tilby bruktboksalg.

- Avhengige av å selge nye bøker

Trine Stensen som er administrerande direktør i Bokhandlerforeningen avviser kriktikken og sier at dersom bruktboksalget fører til reduksjon i nyboksalget, så kan det få store ringvirkninger. 

– Vi må legge oss kraftig i selen, og møte konkurransen. Samtidig så er samfunnsoppdraget til bokhandelen med på å sørge for en bredde. Vi kan ikke bare selge brukte bøker, for vi er avhengige av å selge nye bøker for å få frem nye stemmer, sier hun til NRK.

Del artikkel: