For rundt ett Ã¥r siden ble Ehandel.com og NXT-konferansen kjøpt opp av vÃ¥r søsternettside Ehandel.se. Forrige uke ble dermed Nordens største netthandelskonferanse arrangert for første gang av sine nye eiere. Â
NXT Nordic 2019 i Oslo Spektrum, som fikk besøk av godt og vel 900 personer, bød på både prisutdeling og foredrag om alt fra personalisering til fremtidens leveringer og betalingsløsninger.
Messeområdet var fylt opp av netthandelsleverandører.
Netthandlere fra hele Norden fikk dermed sjansen til Ã¥ sanke inn mange gode tips fra bÃ¥de nasjonale og internasjonale personer i samme bransje.Â
- Nyhetsbrev er spam
Det hele ble innledet av Ivar Horneland Kristensen fra Hovedorganisasjonen Virke, før den danske netthandelseksperten og forfatteren Benjamin Gundgaard tok over for Ã¥ snakke om personalisering. Â
I sitt foredrag delte Gundgaard en rekke salgstips. Et av de viktigste punktene var trolig hans konkrete rÃ¥d om Ã¥ ikke sende ut identiske nyhetsbrev.Â
- Amazon sender ikke nyhetsbrev. Hvorfor? Fordi det er spam. De sender kun personlige e-poster med tilpassede produkter og tilbud til hver enkelt, konstaterte han.Â
Benjamin Gundgaard delte sine beste netthandelstips.
"How To Compete With The Big Fish"
Videre delte Mogens Møller, ogsÃ¥ dansk netthandelsekspert og gründer av selskapet Sleeknote, sin mening om hvordan mindre nettbutikker kan konkurrere mot gigantene.Â
Et av Møllers tips til netthandlerne pÃ¥ NXT var Ã¥ tenke pÃ¥ hvilke muligheter man har som liten nettbutikk, ved Ã¥ tilby den beste hjelpen og informasjonen om alle varer. Dette er en fordel store aktører som Walmart og Amazon ikke har med sine utallige produkter og kategorier.Â
Samtidig er det viktig Ã¥ kjenne sin mÃ¥lgruppe, og danne ekte personer og familier som kundene kan relatere til. Ikke de med "colgate-smil" og "englebarn", som Møller kalte det.Â
- Kjenn ditt publikum og henvend deg til din mÃ¥lgruppe. Dersom man prøver Ã¥ nÃ¥ alle i hele verden, ender man med Ã¥ ikke nÃ¥ noen som helst, forklarte han.Â
Mogens Møller forklarte hvordan man skal konkurrere mot nettgigantene.
Tradisjonell versus fast fashion-mote
Av andre gründere pÃ¥ scenen kan Pouya Boland fra Chiquelle, som tok opp forskjellene mellom tradisjonell motehandel og sÃ¥kalt "fast fashion", nevnes.Â
- Vi produserer klærne vÃ¥re selv med en gang vi ser noe som er populært, og trenger ikke engang ha klærne pÃ¥ lager før vi selger de til kundene. Dette er en "pain in the ass" for tradisjonelle retailere, sa Boland i sitt foredrag.Â
Samtidig ble publikum fengslet av Silje LandevÃ¥gs suksesshistorie om nettbutikken GetInspired, som hun og resten av teamet har klart Ã¥ holde personlig hele veien fra lite til stort selskap.Â
Robin Teigland minnet om at det vanskeligste med fremtiden er at vi ikke vet.
Utover ettermiddagen tok også nettbutikken Dyrekassen.no samt innovasjonsekspertene Robin Teigland og Nancy Rademaker plass på scenen, med hvert sitt foredrag.
Prisutdeling og messeområde
Dagen ble således avsluttet med en prisutdeling av Bring og Ehandel.se, hvor Årets nettbutikk gikk til Kolonial.no og Lindakrem.no.
Ã…rets netthandelsperson, ogsÃ¥ kalt "NXT Nordic Profile of the Year", som var en helt ny pris dette Ã¥ret, gikk pÃ¥ sin side til Ole Sauar, sjef for suksessfulle Jollyroom.Â
Prisen NXT Nordic Profile of the Year gikk til Ole Sauar, og ble utdelt av e-handelsredaksjonens sjefsredaktør, Johanna Allhorn.
Utenfor de mange inspirerende foredrag, som blant annet tok sted pÃ¥ Oslo Spektrums hovedscene denne dagen, var det et fullspekket utstillingsomrÃ¥de hvor deltagerne minglet med kjente og ukjente. Â
Mange leverandører stod på stand, og deltagerne kunne her knytte kontakter, spise god mat og ikke minst samle inn merch.
- Litt av en drøm for megÂ
En av de som befant seg i dette omrÃ¥det var gründeren av Ehandel.com og NXT, Ole Martin Evensmo, som dette Ã¥ret stod pÃ¥ stand som netthandelsleverandør.Â
Ole Martin Evensmo, grunnlegger av Ehandel.com og NXT.
- Det har vel egentlig blitt til det jeg drømte om når jeg startet det. En nordisk møteplass der folk kan møtes på tvers av landegrenser og ulike bransjer for å diskutere fremtidens utfordringer, sier Evensmo i et intervju med Ehandel.se, og fortsetter:
- For meg personlig var det veldig viktig at konferansen skulle vokse videre, og at det ikke skulle legges ned eller levere dÃ¥rlig, for det hadde vært kjedelig. SÃ¥ det har vært gøy Ã¥ se at NXT kom til Oslo Spektrum. Det har vært litt av en drøm for meg at det skulle bli slik, jeg bare turte aldri. BÃ¥de det og at det har blitt flere nordiske deltagere og utstillere har gitt konseptet en merverdi.Â
Etter vel gjennomført NXT-konferanse ble mange av deltagerne med på seiltur over Oslofjorden, hvor det var servering av reker i solnedgangen.
Middag og mingling på Oslofjordens største seilskute.
Neste år
Og mer NXT skal det bli, skal vi tro event-sjef Sanna Thurdin rett. Ikke nok med at suksessen skal gjentas i Norge til neste Ã¥r, men konferansen vil trolig ogsÃ¥ tas hjem til vÃ¥rt naboland. Â
- Det blir et NXT i Norge neste Ã¥r, og det finnes dessuten store planer om Ã¥ ta NXT til Stockholm i 2020, sier Thurdin.Â