I Dagens Industri kunne man i tidligere denne uken lese "Amazon rekrutterer – skal lansere i Sverige i løpet av våren" med henvisning til uttalelser fra noen av Sveriges fremste netthandelsprofiler:
- Staffan Mörndal, Verdane Capital: Jeg vet om flere rekrutteringsprosesser hvor Amazon er ute etter folk med netthandelskompetanse. Målet skal være en lansering i god tid før Black Friday i november i år. [...] Jeg tror de fokuserer på å selge sportsutstyr, forbrukerelektronikk og hvitevarer. Det er lett å frakte fra Tyskland og Storbritannia hvor Amazon allerede har lager. Kommer de opp i volum, åpner de varehus i Sverige innen 1-2 år.
- Pär Svärdson, Apotea: Jeg har hørt mange rykter om et hemmelig prosjekt i Stockholm og at man skal lansere i løpet av vÃ¥ren. Jeg antar at dette er et svensksprÃ¥klig nettsted. Kanskje Amazon vil lansere nettsteder pÃ¥ alle sprÃ¥k i EU? Jeg tror de begynner Ã¥ bruke lagrene i Tyskland. Deretter bygger de ut i de omrÃ¥dene som gÃ¥r bra.Â
- Hans Otterling, Northzone: De kommer til å gå inn i Sverige, Danmark og Finland samtidig og tilby gratis hjemlevering og leveranse neste dag. Gitt Amazons ressurser tror jeg at de vil ha et lager i Norden helt fra starten av.
Mener Amazon-satsing vil være positivt
- Vi tror at en eventuell Amazon-satsing i Sverige eller Norden vil styrke den eksisterende nordiske netthandelsveksten - som nå er på 10-15 prosent i året - fordi flere mennesker blir klar over fordelene med netthandel og begynner å handle på nett, sier Marcus Lindqvist, administrerende direktør i Qliro Group til Nyhetsbyrån Direkt.
I likhet med bransjekollega og styreleder i Svensk Digital Handel Freddy Sobin, tar Lindqvist Amazon-ryktene med stor ro. Om ryktene holder vann, er han klar for utfordringen.
Frem til da går livet sin vante gang i Qliro Group som eier nettbutikkene Nelly og CDON. Sistnevnte er for øvrig i dag Nordens ledende markedsplass tilknyttet flere hundre nettbutikker og leverandører, inspirert av nettopp Amazon.
140 distribusjonssentre i USA
At Amazon vil storsatse i et tynt befolket og så geografisk komplisert region som Norden, er Lindqvist tvilende til. Og uten et skikkelig logistikknettverk vil det være vanskelig for Amazon å ta store markedsandeler, mener han
- Når man tenker på Amazon, så er det relatert til USA der de har en online markedsandel på 40-45 prosent, der de har vært en viktig bidragsyter til butikkdøden der. Men da må vi huske på at de snart har cirka 140 distribusjonssentre i USA. I Tyskland, hvor de har lykkes godt og har markedsandel på kanskje 15 prosent, har de rundt 20 anlegg, sier Lindqvist og trekker frem England som et liknende eksempel.
-Â Det er virkelig ingen 'winner takes it all'-situasjon i Europa for Amazon, sier Marcus Lindqvist.
Hvorvidt et oppkjøp av markedsplassen CDON.com kan være en strategisk grep fra den amerikanske nettgiganten i et forsøk pÃ¥ Ã¥ raskt fÃ¥ et fotfeste i Norden, vil ikke Lindqvist ta stilling til.Â