Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Amazons mulige inntog i Norden bekymrer ikke et av Nordens største nettselskaper

1 av 5 netthandelskjøp gjøres hos markedsplassene
I dag er Amazon tilstede i Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Spania og Storbritannia. Ryktene vil ha det til at nettgiganten nå ønsker å etablere seg i Norden.
Foto: Amazon / Eric Slomanson
Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no
ANNONSE

I Dagens Industri kunne man i tidligere denne uken lese "Amazon rekrutterer – skal lansere i Sverige i løpet av våren" med henvisning til uttalelser fra noen av Sveriges fremste netthandelsprofiler:

  • Staffan Mörndal, Verdane Capital: Jeg vet om flere rekrutteringsprosesser hvor Amazon er ute etter folk med netthandelskompetanse. Målet skal være en lansering i god tid før Black Friday i november i år. [...] Jeg tror de fokuserer på å selge sportsutstyr, forbrukerelektronikk og hvitevarer. Det er lett å frakte fra Tyskland og Storbritannia hvor Amazon allerede har lager. Kommer de opp i volum, åpner de varehus i Sverige innen 1-2 år.
  • Pär Svärdson, Apotea: Jeg har hørt mange rykter om et hemmelig prosjekt i Stockholm og at man skal lansere i løpet av våren. Jeg antar at dette er et svenskspråklig nettsted. Kanskje Amazon vil lansere nettsteder på alle språk i EU? Jeg tror de begynner å bruke lagrene i Tyskland. Deretter bygger de ut i de områdene som går bra. 
  • Hans Otterling, Northzone: De kommer til å gå inn i Sverige, Danmark og Finland samtidig og tilby gratis hjemlevering og leveranse neste dag. Gitt Amazons ressurser tror jeg at de vil ha et lager i Norden helt fra starten av.

Mener Amazon-satsing vil være positivt

- Vi tror at en eventuell Amazon-satsing i Sverige eller Norden vil styrke den eksisterende nordiske netthandelsveksten - som nå er på 10-15 prosent i året - fordi flere mennesker blir klar over fordelene med netthandel og begynner å handle på nett, sier Marcus Lindqvist, administrerende direktør i Qliro Group til Nyhetsbyrån Direkt.

I likhet med bransjekollega og styreleder i Svensk Digital Handel Freddy Sobin, tar Lindqvist Amazon-ryktene med stor ro. Om ryktene holder vann, er han klar for utfordringen.

Frem til da går livet sin vante gang i Qliro Group som eier nettbutikkene Nelly og CDON. Sistnevnte er for øvrig i dag Nordens ledende markedsplass tilknyttet flere hundre nettbutikker og leverandører, inspirert av nettopp Amazon.

140 distribusjonssentre i USA

At Amazon vil storsatse i et tynt befolket og så geografisk komplisert region som Norden, er Lindqvist tvilende til. Og uten et skikkelig logistikknettverk vil det være vanskelig for Amazon å ta store markedsandeler, mener han

- Når man tenker på Amazon, så er det relatert til USA der de har en online markedsandel på 40-45 prosent, der de har vært en viktig bidragsyter til butikkdøden der. Men da må vi huske på at de snart har cirka 140 distribusjonssentre i USA. I Tyskland, hvor de har lykkes godt og har markedsandel på kanskje 15 prosent, har de rundt 20 anlegg, sier Lindqvist og trekker frem England som et liknende eksempel.

- Det er virkelig ingen 'winner takes it all'-situasjon i Europa for Amazon, sier Marcus Lindqvist.

Hvorvidt et oppkjøp av markedsplassen CDON.com kan være en strategisk grep fra den amerikanske nettgiganten i et forsøk på å raskt få et fotfeste i Norden, vil ikke Lindqvist ta stilling til. 

Del artikkel: