Den hurtigvoksende kjeden Elektroimportøren begynte for alvor å gi gass da Andreas Niss, tidligere kjededirektør og butikkbygger i Elkjøp, overtok styringen i august 2014.
Kjedebyggeren Niss er et indirekte resultat av at den norske investorgruppen Herkules Capital sikret seg 80 prosent eierskap i selskapet noen måneder tidligere, og ønsket å bygge noe ganske trygt, godt og forholdsvis stort til å bli enda større og enda bedre.
Det var da Niss fikk muligheten til å bli sjef for sin egen butikkjede.
- Fra dag én har det vært viktig for meg og selskapet å se de fysiske butikkene og nettbutikken som én ting; nemlig Elektroimportøren.
Skynder seg ganske fort
I 2015 omsatte selskapet for 278 millioner kroner i B2C- og B2B-markedet. I fjor steg omsetningen med 48,9 prosent - og omsetningstallet stoppet på 413 millioner kroner. I år sikter Niss seg inn på 600 millioner kroner.
Nettbutikken sto alene for 136 millioner kroner i omsetning i fjor - nesten en tredjedel av selskapets totalomsetning.
Om få år skal den magiske milliarden rundes. Det er i alle fall planen.
- Klart jeg har tatt med meg mye kunnskap og lærdom fra Elkjøp. De er vel best i Norden på butikkbygging og få det hele til å fungere som en kjede. Når jeg klarte 120 Elkjøp-butikker, skal jeg vel kunne håndtere de 10 butikkene vi vil sitte med i løpet av året, sier Niss.
BUTIKKDESIGN: Elektroimportøren legger mye arbeid i å få butikkene til å fremstå som rene, lyse og ryddige. Her fra kasseområdet i butikken på Ski i Akershus.
Foto: Elektroimportøren
Knust skulder var starten på noe nytt
Men la oss spole 22 år tilbake i tid.
Heismontøren Per Nielsen knuste skulderen og havnet på sykehus. Mens han lå i sykehussengen kom han over en artikkel om at elektrobransjen den gang var verdsatt til 12 milliarder kroner.
«Noen promille av den potten hadde vært bra», tenkte han. Og snart var tanke gjort om til handling.
Først som postordre-selskap fra et lite krypinn på Alfaset, som siden ble til selskapets første nettbutikk så tidlig som i 1998. Siden lagerutsalg med grossist-status som kunne skilte med ferdigutfylte skjemaer om statlig støtte til ENØK-tiltak som et godt servicetilbud til kundene sine.
Neste markante sceneskifte kom med Herkules og Niss - og Nielsens beslutning om å trekke seg litt tilbake for å fokusere mer på sine andre virksomheter.
Nielsen sitter i dag i selskapets styre, sammen med blant andre logistikksjefen i Vinmonopolet, en av XXL-gründerne og den administrerende direktøren i Til Bords.
Flere forretninger fortere enn forventet
- I 2014 hadde vi som mål å ha 10 butikker i sving i løpet av 2018-2019. Vi fikk fort fotfeste, og i fjor bestemte vi oss for å øke takten. I mai i år er vi operative med 10 butikker, sier Niss.
I dag har Niss & Co butikker på følgende steder: Oslo, Bergen, Asker, Trondheim, Ski, Tromsø og Fredrikstad.
Han sier at det er det samme som gjelder for dem som for alle andre når en butikk skal etableres. Riktig beliggenhet og egnede lokaler er alfa og omega.
- Ved hver nye butikketablering merkes det en lokal nettøkning, sier Niss og kaster et fornøyd blikk på digitalsjefen sin, Ørnulf Kiær.
Nettbutikken han er ansvarlig for opplevde en omsetningsvekst på 34 prosent fra 2015 til i fjor.
VOKSER FORT: Digitalsjef Ørnulf Kiær (t.v.) og administrerende direktør Andreas Niss kan fornøyd se tilbake på fjoråret. Da omsatte de blant annet stikkontakter og panelovner for 413 millioner kroner. I år skal de strekke seg mot 600 millioner kroner.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Det kjedelige skal gjøres spennende
Stort sortiment kan om mulig være en av flere grunner til en formidabel nettvekst i 2016.
- Hvorfor skal stikkontakter bare være hvite? Hos oss er de tilgjengelige i et utall farger og varianter. Jeg tror vi kan skilte med rundt 160 forskjellige stikkontakter, sier han, før Niss ber om ordet:
- Nettet skal blant annet gjøre antatt kjedelige produkter interessante og spennende. Og enten kundene snakker med oss i butikk eller på nett skal opplevelsen av å være i trygge hender skapes av en fagperson. Det er mange elektrikere hos oss, sier en fornøyd Niss.
Partneravtale og million-business på service
Elektroimportøren håndterer både B2C- og B2B-markedet.
Via en såkalt partneravtale har Elektrimportøren knyttet seg til flere elektroinstallatører. Mens Niss & Co videreformidler oppdrag til elektrikerne, skaffer elektrofirmaene kunder i retur.
- Et konsept som begge parter nyter godt av, skyter Kiær inn og får et anerkjennende nikk av sjefen.
Kunderservice generelt er høyt prioritert. Kunder, uansett hvilken kanal de bruker, skal få kontakt med en fagperson når det er noe de lurer på.
I disse samtalene kan det fort medføre litt mersalg. Det viser tall for i fjor.
Intet mindre 15 millioner kroner kunne kundeservice skilte med i omsetning.
BUTIKKBYGGER: - I 2014 hadde vi som mål å ha 10 butikker i sving i løpet av 2018-2019. Vi fikk fort fotfeste, og i fjor bestemte vi oss for å øke takten. I mai i år er vi operative med 10 butikker, sier Niss.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
- Ok, Niss. Dere er på vei opp og frem. Hva er primærmålet for 2017?
- Det er å øke kjennskapen til oss - da særlig lokalt i områdene vi er tilstede med butikker. Jeg jobber for at vi skal bli førstevalget for folk som pusser opp.
- Noe annet du ser enda lenger inn i glasskula?
- Smarthus med alskens tekniske løsninger med elektrisitet og elektroprodukter som fellesnevner. Og med oss som leverandør, sier han og ler lett.