2018 blir garantert et svært innholdsrikt år for alle kjeder og nettbutikker i Norge. Handelen internasjonaliseres, konkurransen blir tøffere og nye disruptive konsepter vil fortsette å dukke opp som paddehatter.
Fellesnevneren vil være avansert teknologi som bidrar til ekstrem vekst i produktivitet og mer relevant kundekommunikasjon.
Vi i Episerver har sett nærmere på teknologien som vi tror vil gjøre 2018 til et år for de digitale historiebøkene.
Kunstig intelligens (AI)
I 2016 uttalte Google’s toppsjef Sundar Pichai følgende:
“The last 10 years have been about building a world that is mobile-first. In the next 10 years, we will shift to a world that is AI-first.”
Det høres kanskje fremmed ut for mange av oss, men tenk tilbake på den mobile revolusjonen vi har sett de siste årene. Allerede i 2018 forventer vi at det skjer mye inne artificial intelligence (eller “kunstig intelligens” som vi kaller det på norsk) som får store konsekvenser.
Mye av dette berører landets nettbutikker og kjeder. Typiske områder er automatisert kundeservice, optimalisering av søk på nettsider og produktanbefalinger basert på store mengder kundedata. Med AI blir det også betydelig enklere å estimere hvilke produkter kundene ønsker til hvilken tid, teste prissensitivitet, beregne de mest lønnsomme markedsføringskanalene og utføre andre former for prediktiv analyse.
Personalisering
Tall fra The Boston Consulting Group (BCG) viser at detaljhandelsvirksomheter som jobber aktivt med personalisering øker sin årlige omsetning med 6 til 10 prosent. Dette harmonerer godt med Episervers egne erfaringer. Våre kunder som jobber aktivt med personalisering opplever høyere konverteringsrate og økte snittordreverdier. I tillegg gir data som samles inn større muligheter til å berike CRM systemer, drive automatisk segmentering og gi personaliserte anbefalinger i andre kanaler enn web/mobil.
Les mer om Episerver og personalisering.
Product Information Management (PIM)
Et PIM-system er et verktøy for markedsførere, produkteiere og innkjøpere for å samle, håndtere og kvalitetssikre alt av produktrelatert informasjon, enten det være seg bilder, tekster eller produktegenskaper. Denne informasjonen fordeles fra PIM-systemet til ulike salgs- og markedskanaler, inkludert nettbutikken.
For aktører som selger i flere kanaler, i flere land eller har et stort produktsortiment er PIM i stor grad blitt en selvfølge. Med oppblomstringen av markedsplasser har PIM-leverandørene fått enda et salgsargument.
Virtual Reality (VR)
Virtual Reality (VR) har så langt ikke tatt helt av, men med tekniske løsninger som Oculus Rift (Facebook), Vive (HTC), Gear VR (Samsung), Hololens (Microsoft) og stort VR-fokus hos mange aktører skal det bli spennende å se hva 2018 bringer.
Augmented reality (AR)
Augmented reality (AR) fikk på mange måter sitt gjennombrudd med spillet Pokémon Go, men har utvilsomt også et stort potensial også utenfor spill-sektoren. Mens utviklingen innen virtual reality i stor grad hemmes av at forbrukerne må ha eget utstyr, så kan augmented reality i stor grad muliggjøres direkte via forbrukernes mobiltelefoner.
I 2018 tror vi at vi får se både flere smarte speil i motebutikk, apper som lar deg “teste” sminke og møbelbutikker som lar deg “møblere” huset via mobilen. En aktør som IKEA gjør mange spennende tester og i 2018 blir det kanskje alvor.
API'er
API’er (Application Programming Interfaces) har gjort det mulig å utveksle data raskt og effektivt på tvers av plattformer, selskaper og applikasjoner. 2017 ble omtalt av Forbes som The Year Of The API Economy. Det var nok på mange måter riktig, men vi tror API’ene om mulig få enda større påvirkning på norske bedrifter i 2018 med mer kompetanse og erfaring, flere gode API’er og en ennå bedre forvaltning gjennom API management.
...og mye mer
I tillegg vil selvsagt teknologien gjøre seg gjeldende innen supply chain i form av for eksempel roboter, droner, RFID og selvkjørende biler, og i fysisk butikk i form av selv-scanning, klikk-og-hent-skjermer, mobile kasser, nye betalingsløsninger og dynamiske prisetiketter. Ja, selv produktsortimentet endrer seg! Teknologi i varehandelen handler ikke lenger bare om salg av flate tv-skjermer og avanserte mobiltelefoner. Med Internet of Things er teknologien i ferd med å bli en naturlig ingrediens i alle bransjer og produktkategorier.