Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

7 gode grunner til hvorfor du skal jobbe med CRO

7 gode grunner til hvorfor du skal jobbe med CRO
Når du hver dag strever etter å forenkle, forklare, undersøke, teste, evaluere og motivere dine besøkende – da jobber du på korrekt måte, sier Rebecca Andersson - Konverteringsspesialist i Right Brain

CRO, hva er egentlig det for noe? La oss aller først starte med å avklare hva den mystiske forkortelsen står for. Conversion Rate Optimization (eller konverteringsoptimalisering, som det heter på norsk) innebærer at man kontinuerlig jobber med å forbedre nettsiden sin. Det kan også være optimalisering av en app, nyhetsbrev, annonsetekster, landingssider eller andre digitale produkter.

Det kan dreie seg om at man designmessig forbedrer/tydeliggjør eller forenkler en landingsside. Skaper strategier for landingssider og annonser. Gjennomfører brukertester for å finne forbedringsområder eller å forenkle eller endre i kjøpsprosessen.

Det kan også være at man lager et optimalt mobiltilpasset design eller at man ganske enkelt bare graver dypt i mengder av data for å finne ut hva som har mest potensial og hva som virkelig trenger forbedring.

CRO omfatter en rekke ulike arbeidsområder

Det helt spesielle med CRO er at det strekker seg over flere arbeidsområder. Noen områder er nok mer kjente enn andre. For eksempel er dataanalyseUX-design og teknisk implementering områdener de fleste har hørt om.

Mens web-psykologi, konverterings-research, eksperiment-statistikk, copywriting, A/B-tester og brukertester sannsynligvis er noen av områdene innen CRO som (dessverre) er mindre folkekjært.

I og med at CRO strekker seg over flere arbeidsområder, så kan man på en måte si at de fleste bedrifter jobber med det, selvom de kanskje ikke helt tenker over det selv.

Men ikke klapp deg selv på skuldra av stolthet riktig enda, det er nemlig kun et fåtall bedrifter som kan si at de VIRKELIG jobber kontinuerlig og systematisk innenfor alle områdene CRO strekker seg over.

Det å jobbe med CRO handler om å identifisere årsakene til hvorfor ting er som de er på et nettsted. Finne ut hvilke endringer som vil gi positive resultater, samt det og hele tiden ha et ønske om å gjøre noe bedre. Hva funker, og hva funker ikke, i arbeidet man legger ned? Hvorfor er det sånn? Hvordan kan vi hjelpe flere av de besøkende til å nå sine mål?

La oss se nærmere på 7 gode grunner til hvorfor du burde jobbe med CRO.

1. CRO – Det finnes alltid rom for forbedring

Det spiller faktisk ingen rolle hvor insane bra eller velsignet nettsiden din er, eller hvor mange besøkere du har klart å konvertere denne måneden.

Det er nemlig sånn at både mennesker og samfunn er under konstant endring, derfor vil det alltid være rom for å forbedre det du allerede har skapt.

2. Å betale for trafikk er DYRT

Det kan virke som en god ide å bruke mer penger på betalt trafikk, når eksisterende trafikk ikke konverterer som forventet. Men det kan jaggu bli en dyr affære! Kanskje problemet er at du ikke får frem budskapet tydelig nok på landingssiden og at det er derfor folk ikke konverterer? Kanskje du ikke har tilpasset landingssiden opp mot dine annonser?

Kanskje nettsiden din bruker eeeeeeevigheter på å laste?

Før du kjøper inn mer trafikk, begynn heller med å se om du klarer å gjøre kundereisen din bedre. Det er vel mer logisk å forsøke å konvertere flere av de som allerede besøker siden din, ikke sant?

Om du ikke merker noen forskjell etter at du har gjort forbedringer på siden, så kan det være en idé å se på trafikkilden du kjøper trafikk fra. Er den trafikkilden helt optimal, mon tro?

3. Det er i prinsippet GRATIS å jobbe med CRO

Du jobber nemlig med den trafikken du allerede har betalt for, og med den trafikken du allerede har organisk. Din jobb er bare å få en større andel av trafikken til å konvertere. Du har allerede betalt for trafikken, så hvorfor ikke få mer ROI ut av den?

Det er mer kostnadseffektivt å konvertere eksisterende besøkere enn å betale for helt nye besøkere (som kanskje heller ikke konverterer). Den eneste kostnaden knyttet til CRO ligger i arbeidsinnsatsen du velger å legge ned.

4. The winner takes it all!

Husker du den gamle ABBA klassikeren? Det samme prinsippet gjelder i den digitale verden. Det som kreves for å vinne er at du hele tiden ligger et hestehode foran konkurrentene dine.

Dersom du tilbyr nøyaktig de samme produktene som dine konkurrenter, men du velger å gi dine besøkere “det lille ekstra” ved å ha en bedre og enklere nettside så vil de komme til deg “every day of the week”!

5. Du sparer unødvendige utgifter på utvikling og utviklere

Før du tar verdifull tid fra utviklerne dine, så kan det være fint å vite at endringene du er i ferd med å implementere faktisk fører til et løft i konverteringsraten.

Tro det eller ei, men det svaret er det faktisk mulig å sitte med før du bruker tid og penger på implementering. Du setter bare opp et eksperiment i ditt A/B test verktøy, først.

Smart å spare tid, ressurser og penger ved å teste endringene først, sant? Dersom du får et positivt resultat, så er det bare å implementere. Om det ikke leverte så er det “back to the drawing board”.

6. Alle besøkere er ulike

Tenk på hvor mange forskjellige, og ulike, forutsetninger dine besøkere har. De kommer fra både desktop og mobil. Du har nye besøkere og returnerende besøkere. Besøk fra displayannonsering og besøk fra betalt søk.

Du har besøkere som kommer fra skjermstørrelser på 1366 x 768 og 1920 x 1080. Besøkere i alderen 18-24 og 65+. Besøkere fra Oslo og besøkere fra Nordkapp.

Du skjønner greia? Folk er forskjellige, har forskjellige tekniske enheter og det finnes en drøss av ulike måter å finne veien til din nettside på. Ingen av disse besøkerne er helt like, og ingen har identisk adferd på siden din. Med andre ord, det finnes en hel drøss av ting å ta tak i når det komme til å skreddersy landingssider opp mot de som kommer inn på siden.


7. Det er læring i hvert eneste eksperiment, spesielt de som ikke presterer

Når du jobber med CRO, så har du stålkontroll på hvilke endringer som testes. Husker du det vi nevnte innledningsvis om årsak og resultat?

Mange av endringene du gjør på din nettside vil komme til å ha et spesifikt utfall. Et problem er at mange bedrifter bare implementerer endringer uten å overvåke utfallet av disse endringene.

Det som er fint med å sette opp et eksperiment er at det både er enkelt å se, og gjøre noe med, dersom resultatene ser ut til å gå til hæ****e. Dersom din variant bidrar til mindre penger i kassa, så er du bare et tastetrykk unna å sette en stopper for tapet.

Men dersom du allerede har implementert endringene direkte på siden din, så blir det mer styr å rydde opp. Skal vi endre tilbake til gammelt design, eller må vi fort som fy designe noe helt nytt?

Hvor mye penger har vi tapt? Har utviklerne tid til å fikse det her nå? Hvor lenge har vi hatt et dårligere resultat? Hva var det egentlig som ikke fungerte?

Det blir vanskeligere å svare på disse spørsmålene dersom man har implementert endringene direkte.

Husk at det ikke finnes en magisk oppskrift på hvordan en landingsside skal fungere eller se ut. Husk også at det heller ikke finnes et design som er riktig eller feil. Alt avhenger av hvordan dine besøkere reagerer på endringene du gjør, og det er ekstremt individuelt. Det som fungerer for dine konkurrenter behøver ikke nødvendigvis å fungere for deg.

For å finne ut av hva utfallet av endringene vil være, så må de ganske enkelt testes i forkant.

Sammendrag

Konverteringsoptimalisering er en kostnadseffektiv arbeidsmetode, som får deg til å forstå “årsak” og “påvirkningskraft” på ditt nettsted.

Jo mer du lærer deg om dine besøkere og hvordan de reagerer, desto større sjanse er det for at du lykkes med å forbedre din kundereise. Med det vil du hjelpe flere av dine besøkere med å konvertere.

Om du hver dag strever etter å forenkle, forklare, undersøke, teste, evaluere og motivere dine besøkende – da jobber du med CRO!

Skrevet av Rebecca Andersson, Webkommunikatør og atferdsviter på Right Brain

Stor interesse for mennesker, internett og psykologi. De siste årene har hun jobbet som Project & Campaign Manager i Oslo, og som webredaktør hos leketøysgiganten Lekmer. I dag jobber hun som Konverteringsspesialist hos Right Brain.

Del artikkel: