Stikkord er offline innovasjoner, kjøp som involverer flere kanaler og datasamarbeid.
1. Voice Shopping
Merkevaresjefer mener at stemmeaktiverte enheter og personlige assistenter vil være teknologien de vil jobbe mest med de neste to årene, ifølge resultatene fra Trade Marketing i Transition Report fra Criteo og Kantar / Millward Brown.
Kontekstuelle stemmeannonser vil tilpasse anbefalinger og innhold. Med rike data om forbrukerinteresser og preferanser vil smarte høyttalere kunne tilby eksisterende tjenester og relevante tilleggsprodukter og tjenester.
2. Social-Commerce og relasjoner
Ettersom store sosiale nettverk samler store mengder kundedata, må merker og forhandlere finne måter å eie kundeforholdet på - og dataene som følger med det.
3. Knytte sammen offline og nettbaserte salg
Forhandlere vil søke partnerskap som gjør dem i stand til å bedre bruke CRM-data i butikken for å finne og nå forbrukerne på nettet, med personlige kampanjer for å re-engasjere og følge opp kundene. Det vil bli økende fokus på å knytte sammen offline trafikk og online-interaksjoner.
Kort oppsummering:
• Du bør samarbeide og samle data for å være konkurransedyktig med de digitale gigantene.
• Du bør levere ssømløse og relevante shoppingopplevelser på tvers av enheter og kanaler.
• Du bør skape opplevelser som inspirerer kundene.
4. Datasamarbeid er viktig
Tre femtedeler av alle merkevarer og forhandlere er allerede en del av et datasamarbeidsinitiativ som samler ikke-personlig identifiserbare data for bedre å få kontakt med kunder.
For å forbli konkurransedyktige og innovative, vil forhandlere og merker fortsette å knytte sammen data for å tilpasse innhold og bygge bedre kunderelasjoner. 72% av markedsføringsekspertene mener datasamarbeid vil føre til økt omsetning, økt fortjeneste (65%) og økt kundetilfredshet (56%).
5. Kraften til produktinformasjonen
Annonsører vil lete etter nye måter å strømlinjeforme styringen av produktinformasjonen, inkludert produktbeskrivelser og visuelle bilder. Kontekstuelle produktbilder, høyoppløselige nærbilder, 360 graderbilder og andre produktdetaljer blir avgjørende for å gi kundene den beste potensielle online-opplevelsen.
6. GDPR og databehandling
Ved å sikre bedre beskyttelse av hver enkelt persons data, vil GDPR bygge tillit mellom bedriftene og forbrukerne - dette vil til være til nytte for bedrifter som tilbyr åpenhet og valg til forbrukerne. Samtidig betyr dette at markedsførere må ta bedre vare på kundedataene. Tilpasning, tillit og åpenhet vil gå hånd i hånd, og på sikt skape et bedre forhold mellom kunder og bedrifter.
7. Kampen om video
Tiden som forbrukerne bruker på video-innhold øker stadig og tvinger annonsører, utgiverer og medieselskaper til å omorganisere og øke sitt fokus på video.
Mer videoforbruk betyr også nye annonseformater - og en ny kamp mellom programmatiske annonsører og deres partnere.
8. Flere oppkjøp og nye partnerskap
I år vil mange andre forhandlere og merkevarer se etter strategiske oppkjøp og partnerskap for å forbli konkurransedyktige, og for å utvide og styrke posisjonen til sin virksomhet. Flere rene nettbutikker vil aktivt lete etter muligheter for strategiske oppkjøp og partnerskap for å bygge bro mellom nett og den fysiske verdenen, og på den måten skape verdi for kundene.
Ønsker du å vite mer om fremtidens markedsføring, les mer i Criteos sin rapport for fremtidens markedsføring (pdf-fil).