SPONSET INNHOLD

Brynje, historisk merkevare når nye høyder med netthandel

Brynje, historisk merkevare når nye høyder med netthandel
Da Tenzing Norgay og Sir Edmund Hillary ble de første på toppen av Mount Everest i 1953, var det med Brynje innerst mot huden. I 1994 nådde de Sydpolen med Cato Zahl Pedersen i Unarmed Expedition.

Med netthandel økte Brynje omsetningen med 50 prosent og snudde underskudd til et overskudd på 2,5 millioner kroner.

Helt siden 1887 har Brynje vært verdenskjent for sin kvalitet, funksjonalitet og varighet. Få undertøy har holdt flere eventyrere så varme, tørre og trygge som deres.

Brynje satser på praktiske klær for de som skal yte litt ekstra. Særlig populære er klærne blitt for yrkesgrupper som brannmannskaper, soldater i Forsvaret og ekstremsportsutøvere.

På det meste hadde Brynje over 200 ansatte i Larvik, men ved årtusenskiftet flagget de ut produksjonen til Polen. Brynje selger klærne sine via forhandlere og da spesielt sportsbransjen. Her har det vært en enorm sentralisering og kjededannelse som har ført til at all makt har vært hos kjedene. Brynje klarte ikke å informere om sine produkter til butikksjefene og tapte derfor mye salg. Noe måtte gjøres.

Satset på netthandel

I 2014 valgte Brynje å satse på netthandel. Her forklarer netthandelsansvarlig i Brynje, Anders R. Simensen, hvordan de valgte netthandelsplattform og den effekten det har gitt.



Anders R. Simensen

– Flere leverandører ble vurdert og vi hadde akkurat investert mye i et nytt ERP-system fra Visma. Det ble derfor viktig for oss å finne en leverandør som kunne benytte vårt ERP-system i bunn. Vi sjekket ut en del leverandører og valget falt tilslutt på Gurusoft. De presenterte et meget detaljert og ryddig tilbud, samtidig som referansene vi sjekket hadde gode erfaringer med dem. Vi fikk også et meget godt og solid inntrykk av de ansatte i Gurusoft.

Viktigste er at kundene finner relevant informasjon

- Det viktigste for oss er ikke ordrene fra B2C-kundene, men at alle kundene våre finner relevant informasjon om produktene og merket på sidene. Og at B2B-kundene legger inn sine ordre, forklarer Simensen.

- Det har medført at vi kan takle en større ordremengde mer effektivt med det samme antallet ansatte. Vi ser også at våre forhandlere som har nettbutikker har økt salget etter at vi lanserte vår egen nettbutikk. Fullpris-ordre fra B2C-kunder er en hyggelig bonus, fortsetter nettbutikksjefen.

- Har du noen konkrete eksempler på hvordan dere sparer penger eller omsetter mer med netthandel?

– Med netthandelsplattformen kan våre B2B-kunder selv legge inn sine ordre, dette medfører at vi slipper å gjøre det manuelt og heller kan fokusere på å sende ut varer. Så selv med et økende antall ordre trenger vi ikke flere ansatte siden våre kunder gjør en del av jobben selv, forklarer Simensen.

Enklere hverdag for selgerne ute i butikkene

Simensen påpeker at det er ikke bare kundene som har glede av deres netthandelsplattform. Også butikkselgerne har fått det lettere.

– Et annet eksempel jeg kan nevne er at vi nå har en mye bedre løsning for våre selgere som er ute i butikkene. Nå har de med seg hele “showrommet” på sin iPad og kan legge inn bestillingene via modulen “Selgerverktøy” som Gurusoft har utviklet. Selgerverktøyet er en forlengelse av nettløsningen, som gjør det veldig effektivt å supplere når vi er ute i butikkene og selger. Vi opplever at det er mer effektivt å sette opp ordrene i selgerverktøyet og kundene er mer fornøyde siden de har bedre oversikt.

- Hvilke planer har Brynje nå fremover med netthandelssatsingen?

– Vi har flere internasjonale kunder og skal nå tilby en nettbutikken med flere språk. Da vil det internasjonale markedet få samme service og produktinformasjons som våre norske forhandlere og kunder har i dag. Brynjes historie og nettverk strekker seg langt utenfor Norges grenser og med en flerspråklig nettløsning vil vi nå disse på en bedre måte framover, avslutter Anders R. Simensen.

Del artikkel: