For å overleve i dagens marked som både nettbutikk og fysisk butikk, er det viktig å oppfylle de høye kravene som kundene stiller.
«Kundene vil ha stadig flere leveringsalternativer, og fleksibilitet og bekvemmelighet er viktige stikkord. Dette utfordrer nettbutikkene til å finne nye og innovative måter å levere produktene sine på», forklarer Daniel Thyberg, og sier at dette er grunnen til at Clas Ohlson i sommer tok i bruk «Collect in store» som et leveringsalternativ i nettbutikken sin.
Det er flere fordeler med det nye leveringskonseptet. Ved at kundene besøker den fysiske butikken, opprettholder Clas Ohlson et nært forhold til kundene, samtidig som de får muligheter til mersalg. «Collect in store» er også et billig leveringsalternativ for både Clas Ohlson og kundene, siden Clas Ohlson sparer fraktkostnader ved å levere nettbestillinger sammen med vanlige leveringer til butikkene. Disse innsparingene kommer kundene til gode, da «Collect in store» er et gratis alternativ. Logistikken bak «Collect in store» var enkel å sette opp for Clas Ohlson.
«Vi bruker Consignor som Delivery Management-system for å skrive ut fraktetiketter og sende, spore, motta og analysere forsendelser. Da vi ville utvide leveringstilbudet vårt med ‘Collect in store’, var det enkelt å sette opp dette i Consignor. Vi kunne bruke eksisterende systemintegreringer til å skrive ut etiketter og opprette nye fraktrutiner på lageret. Med Consignors webtjeneste kan vi automatisk sende varslinger til kunden om hvor pakken befinner seg, så opplevelsen blir akkurat som med en tradisjonell levering», forklarer Daniel Thyberg.
Slik ser fraktprosessen bak «Collect in store» ut hos Clas Ohlson:
- Clas Ohlson oppretter en forsendelse for nettbestillingen via ERP-systemet, med en såkalt «egendefinert transportør» i Consignor, og plasserer produktet på en pall som sendes til butikken.
- Forsendelsen opplastes automatisk til Consignor Portal, der den kan spores.
- Når produktet ankommer butikken og er klart til henting, oppdaterer de ansatte forsendelsesstatusen i ERP-systemet til «mottatt i butikk». Dette utløser en varsling til kunden via Consignors webtjeneste, med beskjed om at varen kan hentes.
- Hvis kunden ikke har hentet produktet etter X antall dager, oppdateres forsendelsen som «foreløpig ikke hentet», noe som utløser en ny varsling med en påminnelse til kunden.
- Når kunden har hentet nettbestillingen i butikken, oppdateres forsendelsen til «levert».
De logistikkmessige fordelene med denne løsningen, er at Clas Ohlson kan bruke den samme prosedyren for «Collect in store»-bestillinger som for alle andre bestillinger. Forskjellen er bare at disse pakkene plasseres på paller som sendes til butikkene, og ikke til en sorteringsterminal.
Attraktive leveringsalternativer som «Collect in store» og konkurransedyktig logistikk, utgjør grunnlaget for Clas Ohlsons ambisiøse vekstplaner, der Consignor spiller en avgjørende rolle.
«Vårt mål om å doble nettsalget hos Clas Ohlson annethvert år, krever at vi holder oss relevante og attraktive i alt vi tilbyr kundene våre. Her bidrar Consignor med to viktige faktorer: en stabil programvareplattform for håndtering av forsendelser, og rask integrering med nye transportører. Vi er i en fase der netthandelen vår vokser raskt, og vi har stadig behov for å integrere nye transportører. Med Consignor kan vi, i dialog med nye transportører, forenkle prosessen ved å si at ‘kan du integrere med Consignor, kan du integrere med oss’», konkluderer Daniel Thyberg.
Hvis du vil vite mer om Consignor-løsningen hos Clas Ohlson, kan du kontakte Kristian Thomasson på kristian.thomasson@consignor.com.
Fakta om Clas Ohlson
- Clas Ohlson ble grunnlagt i Sverige i 1918.
- Clas Ohlson selger verktøy, hjemme- og fritidsartikler, elektriske og digitale produkter.
- Clas Ohlson har både fysiske butikker og nettbutikker i Sverige, Norge, Finland, England og Tyskland.
- Clas Ohlson sender hvert år 250 000 paller til de fysiske butikkene og 440 000 varer handlet på nettet.
Fakta om løsningen
- Clas Ohlson tilbyr «Collect in store» i Sverige og Finland.
- Clas Ohlson bruker blant annet PostNord, Bring, DHL, DFDS, Deutsche Post og DPD UK som transportører.
- Consignor er integrert med Clas Ohlsons ERP-system, deres egenutviklede TMS-system, TDP, og baksystemet CORES.
- Clas Ohlson har installert Consignor On-premises på lagrene sine, og bruker Consignors webtjeneste i butikkene. De bruker også Consignor Portal til sporing og statistikk, Ship Advisor til å vise relevante leveringsalternativer og Dangerous Goods til forsendelser med farlig gods.