Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Seks ting du bør tenke på før du velger Delivery Management-system

Seks ting du bør tenke på før du velger Delivery Management-system
Bilde: Lars Salomonsen (gjengis etter avtale med Consignor)

Når en bedrift bestemmer seg for å optimalisere leveransehåndteringen og gi kundene bedre service, finnes det noen hovedpunkter å tenke på før man velger et Delivery Management-system.

Ved å velge riktig, kan du spare tid og penger på leveransehåndtering, oppnå et forsprang overfor konkurrentene og tilby kundene dine bedre leveransetjenester.

1) Tilgang til foretrukne transportører

Bedrifter bruker i gjennomsnitt 2,8 transportører for å dekke leveransebehovene sine. Det er ingen transportører som er like, og alle tilbyr ulike produkter i ulike regioner. Derfor må brorparten av alle bedrifter sende via mer enn én transportør. Vice President i Consignor, Steffen Pasgaard, forklarer: «Det gjelder ikke bare gode priser på forsendelser og mengderabatter, men også kvaliteten på leveringen og å velge den rette transportøren for hver forsendelse. Hver enkelt transportør har sine styrker. Noen er gode til å håndtere store pakker, mens andre er best på å håndtere skjøre pakker, og så videre.» Hvis du velger et Delivery Management-system som støtter alle de foretrukne transportørene dine, kan du håndtere alle leveranser i ett og samme system.

2) Sømløs integrering

Hvis dere velger et Delivery Management-system som kan integreres sømløst med de andre systemene dere bruker, f.eks. WMS, ERP eller en e-handelsløsning, sørger dere for at de daglige gjøremålene går så enkelt som mulig. Noen Delivery Management-systemer kan til og med brukes som en «svart boks», slik at du ikke arbeider i selve systemet, men bare behandler bestillinger gjennom det normale systemet deres, som deretter overfører leveringsdata automatisk til Delivery Management-systemet. Slik behøver de ansatte på lageret bare forholde seg til ett system, og faren for feil reduseres.

3) Effektivitet

Når du skal velge et Delivery Management-system, må du passe på at systemet støtter de daglige rutinene og prosessene på lageret deres. Slik kan man opprettholde og kanskje til og med øke effektiviteten. Ett eksempel på dette er datavalidering. Dette gjør det mulig å oppdage og rette opp i problemer, for eksempel ved hjelp av fraktregler som automatisk fordeler forsendelser til den rette transportøren ut fra et forhåndsdefinert regelsett. Et annet eksempel på et Delivery Management-system som gir høy effektivitet, er ett med kolliutfylling. Dette betyr at hvis en kunde har flere bestillinger på samme dag, vil systemet sette sammen bestillingene automatisk og sende dem under ett.

Derfor er det en god idé å lage en oversikt over de daglige rutinene deres og velge et Delivery Management-system som støtter disse. Det kan til og med være mulig å automatisere noen av de daglige gjøremålene samtidig som man reduserer feilmarginen, noe som både øker effektiviteten og sparer dere for tid og penger.

4) Kundeservice

Levering er veldig viktig for den overordnede opplevelsen ved et kjøp. Derfor bør dere tenke over hva dere behøver i form av kundeserviceverktøy når dere skal velge et Delivery Management-system, og velge et som lar dere yte glimrende kundeservice. Systemet deres bør som et minimum kunne sende varsler til kundene om pakkene deres, for eksempel via e-post eller SMS. Track & Trace er også en absolutt nødvendighet når man leverer pakker i våre dager.

5) Oversikt over alle leveranser på ett og samme sted

Når dere skal finne et Delivery Management-system, bør dere velge et som gir oversikt over alle leveranser på ett og samme sted. Dette betyr at dere kan følge med på alle leveranser, holde oppsikt med fraktkostnader og sammenligne ytelsen til de ulike transportørene ved hjelp av statistikker og rapporter.

6) Håndtering av returer

Dere bør også tenke på returhåndteringen. Cherma Odriozola, Nordic Director i UPS, forklarer:

«Returer ble tidligere sett på som en ekstra utgift for bedriften. Vi forsøker imidlertid å forklare for bedriftene at returer er blitt til en inntektskilde. Gode retningslinjer for returer bevarer lojaliteten til kundene.»

Et godt Delivery Management-system burde kunne håndtere både utgående pakker og returer, slik at dere kan tilby kundene fristende alternativer hvis de vil returnere noe, og samtidig behandle returnerte pakker effektivt på lageret. Dette kan gjøres ved å tilby enkel tilgang til returetiketter, enten ved å skrive dem ut på forhånd og legge dem ved i pakken, eller å gi kunden muligheten til å skrive ut etiketten selv gjennom nettsiden deres. Det er også god service å informere kunden når pakken deres er kommet i retur, ettersom det kan redusere det stresset en retur kan føre til.

Del artikkel: